طراحی داروخانه بیمارستان

طراحی داروخانه بیمارستان؛ 5 عامل مهم در تغییر دکوراسیون داروخانه سرپایی

زمان مطالعه: 6 دقیقه
امتیاز دهی

احداث داروخانه در مراکز درمانی مطمئن، فرصتی برای تحکیم هویت برند است. پس اگر در بیمارستان، مراکز درمانی یا حتی ساختمان پزشکان صاحب داروخانه هستید، فرصت خوبی برای برند شدن داروخانه‌ی خود دارید. در این میان 5 فاکتور مهم در برند شدن داروخانه شما حائز اهمیت است. در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن بررسی این 5 عامل، برای شما بازگو کنیم که چرا طراحی داروخانه بیمارستان اهمیت دارد.

مکان مناسب برای طراحی داروخانه بیمارستان

بیشتر اوقات داروخانه‌های سرپایی در مجاورت لابی بیمارستان قرار می‌گیرند، مکانی عالی در نزدیکی ورودی که به ارسال یک پیام تجاری قدرتمند کمک می‌کند. گاهی اوقات تنها با عبور از کنار لابی می‌توانید به داروخانه دسترسی پیدا کنید. در این صورت، درب به یک نقطه کانونی تبدیل می‌شود. به‌همین دلیل، برداشت اول از اهمیت بالایی برخوردار است.

لازمه حفظ جریان بصری از لابی تا داروخانه، ظاهری زیبا با متریال و رنگ‌های متناسب است. داروخانه سرپایی بخشی از ورودی بیمارستان است و دسترسی به آن از خارج امکان‌پذیر نیست. از آنجا که فقط از داخل قابل دسترسی است، باید پذیرش انجام شود و خدمات امداد و مراقبت فورا ارائه گردد. در نتیجه باید محیطی زیبا، دلپذیر و در درسترس باشد که در آن امکان دسترسی سریع به خدمات ارائه شده در داروخانه وجود داشته و همچنین تابلو راهنما آن درست کنار در باشد. چه بهتر اگر داروسازی خوش برخورد باشد که از بیماران استقبال کند و آن‌ها را به اتاق مشاوره یا به بخش راهنمایی نماید.

در طراحی داروخانه بیمارستان، لازمه حفظ جریان بصری از لابی تا داروخانه، ظاهری زیبا با متریال و رنگ‌های متناسب است.
در طراحی داروخانه بیمارستان، لازمه حفظ جریان بصری از لابی تا داروخانه، ظاهری زیبا با متریال و رنگ‌های متناسب است.

اهمیت تجربه در طراحی داروخانه بیمارستان

درکی درست درباره تجربه‌ای که افراد در داروخانه بیمارستان دارند، امری بسیار مهم است. معمولاً آن‌ها بیمار و از دوستان یا بستگانشان هستند. در هر صورت ما با افرادی سر و کار داریم که مبتلا به درد، ناراحتی یا استرسند. به‌همین دلیل بهبود تجربه در داروخانه امری ضروری است.

داروخانه می‌بایست محیطی گرم باشد که با ایجاد فضایی طبیعی از رنگ‌ها و متریال آرامش‌بخش، احساسات منفی را پاک کند. تن‌های آبی و سبز همراه با زردی پرتلاطم یا نارنجی همراه با استفاده از چوب، سنگ و سایر متریال‌های طبیعی، تصاویر طبیعی، گیاهان، بته‌ها یا درختچه‌ها، حقیقتا می‌توانند ذهن افراد را آرام ساخته و مکانی بدون تنش ایجاد کنند. همراه با فضایی آرامش‌بخش می‌توانیم تجربه‌ای کامل از مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کنیم.

ما می‌خواهیم بیماران خود را آگاهانه در آغوش گرفته و از آن‌ها به بهترین شکل مراقبت کنیم. کاری کنیم که برای آن‌ها خوشایند باشد و راحت باشند؛ به قدری راحت که سوالات خود را مطرح کنند. فراموش نکنیم زمان انتظار برای همه استرس‌زاست؛ بخصوص اگر در انتظار چیزی باشید که در رابطه با سلامتی شما باشد. همچنین استفاده از روش‌هایی به‌منظور تبلیغ پیام‌های بهداشتی درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است که این امر می‌بایست آموزنده و آرامش‌بخش باشد و دو بخش را شامل می‌شود:

  • مراقبت؛
  • استرس ممنوع؛

تنها با استفاده از طراحی و متریال باکیفیت و خوب است که این امر ممکن می‌شود. این در رابطه با میزان علاقه شما نسبت به بیماران‌تان است که در نتیجه درخششی به‌همراه خواهد داشت.

گروه معماران شهرآرا متخصص در اجرای دکوراسیون داروخانه

دریافت مشاوره برای طراحی و اجرای انواع دکوراسیون مدرن داروخانه

با تکمیل فرم درخواست مشاوره ، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

اتاق انتظار در بیمارستان داروخانه

پتانسیل اتاق انتظار در طراحی داروخانه بیمارستان اغلب دست کم گرفته می‌شود، اما نباید از آن غافل شد. میانگین زمان انتظار (بسته به کشوری به کشور دیگر) بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه است. حال در تمام این مدت افراد مشغول به چه کاری هستند؟

زمانی که ما در مورد خرده‌فروشی داروخانه‌ها صحبت می‌کنیم، هدف این است که مشتریان را به گشت‌وگذار و خرید سوق دهیم. اما وقتی در یک داروخانه سرپایی قرار داریم این بیشتر از یک چالش است. از این رو ایجاد جزایر در داروخانه اهمیت زیادی دارد. هر جزیره باید طبقه‌بندی شده باشد و توسط یک داروساز متخصص اداره شود.

در اتاق انتظار، با صندلی‌های ناراحت خداحافظی کنید و در عوض از مردم در اتاق‌های کوچک پر از لوازم جانبی تلفن همراه و صفحه نمایشی استقبال کنید. در این اتاق‌ها صندلی‌ها باید راحت باشند، از متریال بادوام ساخته شده باشند و احتمال اینکه جایشان را مدام عوض کنند، کمتر باشد.

طراحی، رنگ و متریال، همگی باید در راستای مفهوم جدید باشند. اگر سریعا قصد ایجاد خدمات VIP را دارید، بهتر است اتاق‌های انتظار را از هم جدا کنید. سالن‌های VIP معمولاً کوچک، صمیمی و جدا از سایر بخش‌های داروخانه است که از متریال مصنوعی و نورتاب‌ها ساخته شده‌اند. اگر ویترینی از محصولات مراقبت پوستی از برترین برندهای زیبایی هم باشد، بهتر می‌شود.

در طراحی داروخانه بیمارستان، با صندلی‌های ناراحت خداحافظی کنید و در عوض از مردم در اتاق‌های کوچک پر از لوازم جانبی تلفن همراه و صفحه نمایشی استقبال کنید.
در طراحی داروخانه بیمارستان، با صندلی‌های ناراحت خداحافظی کنید و در عوض از مردم در اتاق‌های کوچک پر از لوازم جانبی تلفن همراه و صفحه نمایشی استقبال کنید.

بیشتر بخوانید: اتاق مشاوره داروخانه

بخش جلویی داروخانه FRONT-END

در طراحی داروخانه بیمارستان، قسمت جلویی مهم است؛ زیرا مانند کارت ویزیت عمل می‌کند. برای طرح‌بندی باید برخی از منحنی‌ها وجود داشته باشد تا بیمار را به روشی نرم و ملایم از یک طرف به طرف دیگر هدایت کند. آنچه باید در معرض دید باشد، انبوه محصولات یا پیشنهادات نیست، بلکه محصولات مناسب است.

بدون شک افرادی خواهند بود که خودشان می‌خواهند این کار را انجام دهند، بنابراین سهولت دستیابی به محصولات مهم است، اما احساس مراقبت و توصیه بسیار مهم‌تر است. به‌همین دلیل همیشه مراکز پشتیبانی وجود دارد، به عنوان مثال تاپ‌ها یا گاندولاهای تک مارک برای جلوگیری از باز کردن یک محصول و تشویق آن‌ها برای گرفتن مشاوره به‌کار می‌روند. قسمت جلویی باید چشمگیر باشد. در این قسمت باید اشیاء خاص و خلاقانه مانند درختان یا گیاهان را اضافه کرد، نه فقط اینکه محصولات را به نمایش گذاشت.

بنابراین یک مطالعه خوب در مورد دسته‌بندی و قرار گرفتن در معرض دید کافی، دقیقاً مانند دنیای خرده‌فروشی ضروری است. کافی است در طراحی داروخانه بیمارستان، فقط به آشفتگی محصولات پراکنده یا بدون قیمت روی زمین نگاه کنید. مطالعه دسته‌بندی مناسب و تجارت بصری باید بلافاصله در طرح جلویی قرار گیرد.

قسمت جلویی خوب از بیرون پارکینگ یا از راهروی جایی که داروخانه باز می‌شود شروع می‌شود. پنجره‌ها باید جذاب باشند، اما بسته نباشند؛ چرا که ما می‌خواهیم به کمک بخش جلویی فعالیت‌های داروخانه را نشان دهیم و بلافاصله لوگو (برند) خود و خدمات و محصولی را که ارائه می‌دهیم، به نمایش بگذاریم.

طراحی داروخانه بیمارستان نقش مهمی در تضمین عملکرد مؤثر خدمات درمانی ایفا می‌کند.
طراحی داروخانه بیمارستان نقش مهمی در تضمین عملکرد مؤثر خدمات درمانی ایفا می‌کند.

بخش نسخه و مشاوره در طراحی بیمارستان داروخانه

یک داروخانه بیمارستانی با ساختاری مناسب، باید دارای باجه مشاوره و پذیرش باشد:

  • مشاوره در رابطه با محصولات خرده‌فروشی، با حضور یک داروساز متخصص برای ارائه مشاوره در خصوص تمامی انواع محصولات: باجه این بخش کوچک است و همانند صندوق به راحتی قابل‌شناسایی است. ایده خوبی است اگر تصویر، آرم یا پیامی در خصوص مراقبت‌های بهداشتی روی باجه درج شده باشد.
  • پذیرش: بخش پذیرش در طراحی داروخانه بیمارستان، محدوده‌ای است که می‌توانیم حرفه‌ای و محرمانه بودن را در روابط بین داروساز و بیماران افزایش دهیم. بنابراین این باجه‌ها باید دارای یک پنل خصوصی باشند. مطمئننا ما می‌خواهیم روابط این دو گروه با گذشت زمان قوی و حفظ شود؛ به طوری که بیمار دوره درمان راحتی را پشت سر بگذارد و همراه با خوش‌رویی، پاسخ درست سوالات خود را از سوی داروساز دریافت کند. تمامی خدمات رفاهی در جای خاص خود انجام می‌شوند و کار داروساز سریع‌تر و به راحتی انجام می‌شود.
از دیگر وظایف دکتر داروساز در داروخانه این است که باید ساخت داروهای ترکیبی که نیاز به سنتز در داروخانه دارند را انجام دهد.
بخش پذیرش در طراحی داروخانه بیمارستان، محدوده‌ای است که می‌توانیم حرفه‌ای و محرمانه بودن را در روابط بین داروساز و بیماران افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید: نشیمن در درکوراسیون داروخانه

طراحی داروخانه بیمارستان نقش مهمی در تضمین عملکرد مؤثر خدمات درمانی ایفا می‌کند. یک داروخانه بیمارستانی باید با دقت مکان‌یابی شود تا دسترسی آسان برای بیماران و پرسنل پزشکی فراهم گردد. طراحی فضا باید به گونه‌ای باشد که جریان کار روان باشد و امکان تعامل موثر بین داروسازان و کارکنان بخش‌های دیگر بیمارستان وجود داشته باشد. همچنین، تأمین فضای کافی برای ذخیره‌سازی داروها و تجهیزات دارویی ضروری است. ایمنی و امنیت نیز در طراحی داروخانه اهمیت زیادی دارد، بنابراین باید سیستم‌های امنیتی مناسبی مانند دوربین‌های مداربسته و قفل‌های ایمن در نظر گرفته شود. از دیگر عناصر مهم، وجود امکانات مناسب برای آماده‌سازی داروها و رعایت استانداردهای بهداشتی است. در نهایت، طراحی داروخانه باید به گونه‌ای باشد که انعطاف‌پذیری لازم برای تطبیق با تغییرات آینده در نیازهای درمانی بیمارستان را داشته باشد.

داروخانه در بیمارستان کجاست؟

داروخانه در بیمارستان معمولاً در بخش داروخانه یا خدمات داروخانه واقع شده است، اغلب نزدیک ورودی اصلی یا نزدیک به کلینیک‌های سرپایی.

5 عامل مهم در طراحی داروخانه بیمارستان چیست؟

+ انتخاب مکان مناسب
+ اهمیت تجربه
+ جایگاه اتاق انتظار
+ بخش نسخه و مشاوره
+ بخش جلویی داروخانه

امتیاز دهی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 9 =

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
شهرآرا، پیشرو در طراحی دکوراسیون داروخانه

اطلاع از شرایط VIP شهرآرا + برآورد هزینه دکوراسیون داروخانه شما

لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
شهرآرا، پیشرو در طراحی دکوراسیون داروخانه

اطلاع از شرایط VIP شهرآرا + برآورد هزینه دکوراسیون داروخانه شما

لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

Stay in the loop