نشیمن داروخانه بخشی مهم در دکوراسیون است
آییننامه تأسیس داروخانه در سالهای اخیر، قوانینی برای نشیمن داروخانه هم وضع کرده. این روزها سبک زندگی شهرنشینی باعث شده افراد زیادی به مشکلات حرکتی و استخوانی دچار بشن. کمتحرکی، تغذیه ناصحیح و انجام کارهایی که به ستون مهرهها آسیب میرسونه از دلایل اصلی بروز ناراحتیهای استخوانی بهشمار میرن.
به همین دلیل در بسیاری از ادارهها و فروشگاههایی که مردم برای انجام کارشون باید مدتی منتظر بمونن، صندلیهایی برای رفاه حال مراجعه کنندهها پیشبینی میکنن. در مراکزی مثل داروخانهها ارائه این خدمات به قانون تبدیل شده و اجرای اون در دکوراسیون داروخانه جزو اقداماتی هست که قبل از افتتاح داروخانه باید درنظر گرفته بشه.
به این ترتیب در داروخانههای مدرن امروزی فضای نسبتا زیادی به نشیمن داروخانه اختصاص میدن و در طراحی داروخانه به این بخش اهمیت زیادی داده میشه.
در این مقاله ابتدا با تاریخچه درمان بیماران و نحوه تهیه دارو در گذشته آشنا میشیم و سپس مزایای ارتباط مستقیم داروساز با بیمار و اهمیت نشیمن داروخانه رو هم شرح میدیم.
تاریخچه ارتباط داروساز با بیمار
در گذشته که علم پزشکی پیشرفت نکرده بود، همه افراد برای رفع مشکلات جسمی به حکیم مراجعه میکردن. اغلب حکیمها هم داروهای مورد نیاز هر بیمار رو در خانه تهیه کرده و به بیمارهای خودشون میدادن. به این ترتیب میشه گفت پزشکای قدیم هم داروساز بودن و هم دکتر. در این بین مشاوره هم به بیمارهاشون میدادن و در واقع اتاق ویزیت بهنوعی نشیمنی برای مشاوره دارویی هم بود.
اما با پیشرفت علم پزشکی و تقسیم اون به شاخههای مختلف و تخصصی، داروسازی هم به یکی از شاخههای مهم پزشکی تبدیل شد.
با صنعتی شدن مشاغل و حرفههای مختلف، ساخت دارو هم به کارخانهها سپرده شد و رفته رفته روشهای سنتی ساخت دارو کنار گذاشته شد و جای خودشو به روشهای صنعتی داد. مردم هم از داروهای صنعتی به خاطر تاثیر سریع، مصرف آسونتر و ظاهر بهترشون نسبت به انواع قدیمی، استقبال کردن.
به این ترتیب بیشتر مردم ترجیح میدن موقع بیماری به پزشک متخصص مراجعه کرده و داروهاشون رو هم از داروخانه تهیه کنن. تنها ایراد روش جدید درمان قطع شدن ارتباط داروساز با بیمار بود.
در سالهای اخیر این خلاء بیشتر خودشو نشون داد و داروخانهها به فکر راهی برای ارتباط با مشتری بودند. این روزها در بیشتر دراگاستورها شاهد قسمتی بهنام نشیمن داروخانه هستیم. در این بخش که با استفاده از روشهای جدید دکوراسیون تزئین میشه، دکتر داروساز یا مشاورهای زیبایی، توضیحهای لازم برای مصرف هر دارو رو به مشتریها میدن و با اونها در ارتباط نزدیک هستن.
مزایای ارتباط داروساز و بیمار
دکترهای داروساز یکی از مهمترین و در دسترسترین افرادی هستند که در زنجیره درمان بیمارها نقشی اساسی ایفا میکنن. تعداد زیادی از مردم پرسشهای خودشون در مورد داروها رو از دکتر داروساز میپرسن. این ارتباط به جایی رسیده که بیشتر داروخانهها قسمتی از فضای فروشگاه رو برای مشاوره اختصاص دادن.
به این ترتیب داروخانهها علاوه بر پیچیدن نسخه، داروهایی که فروش آنها بدون نسخه مجازه رو هم به مراجعین میفروشن و البته در مورد این داروها توضیحاتی هم به بیمار میدن. این مشاوره در انتخاب صحیح دارو به بیماران کمک میکنه.
در اغلب داروخانهها افراد دورهدیده و متخصص برای مشاوره پوست و زیبایی، در نظر گرفته میشن که کار اونها فقط راهنمایی افرادی هست که مایلن از محصولات بهداشتی آرایشی خرید و استفاده کنن.
نشیمن داروخانه؛ از مشاوره تا درمان
در طراحی دراگاستورهای مدرن حتما قسمتی رو برای مشاوره و راهنمایی مراجعهکنندهها اختصاص میدن که البته در آییننامه تأسیس داروخانه هم اومده. این قسمت گاهی در گوشهای قرار میگیره و گاهی یه بخش جداگانه یا یه اتاق مجزا هست که در دکوراسیون داروخانه لحاظ میشه.
بیشتر دراگاستورها به این بخش اهمیت زیادی میدن و دیزاین این قسمت رو طوری طراحی میکنن که با قسمتهای دیگه هماهنگی داشته باشه. از طرفی هنگام طراحی داروخانه به راحتی و احساس امنیت بیمار هنگام مشاوره اهمیت میدن.
بیشتر مردم از عنوان کردن مشکلشون در جمع راحت نیستن که البته امری طبیعیه. به این ترتیب هنگام اجرای طراحی داخلی داروخانه فضای مناسب و ترجیحا جداگانهای بهنام نشیمن داروخانه برای ارتباط مشتری با دکتر داروساز و مشاوره ساخته میشه.بیشتر بخوانید:
درصورتیکه الزامات ضروری در طراحی دکوراسیون داروخانه رعایت نشود، استاندارد نبودن دکوراسیون داروخانه مشکلاتی برای کارکنان و مراجعان و در نهایت نظام سلامت ایجاد میشود که در این مطلب به بررسی آنها پرداختهایم. برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:
استاندارد نبودن دکوراسیون داروخانه
مشاوره رایگان و نقش آن در سود داروخانه
این روزها بیشتر مردم اهمیت زیادی به سلامت پوست و موی خودشون میدن. بنابراین خرید محصولاتی که به تقویت این ارگانها کمک میکنه رو هم به سبد خریدشون اضافه کردن. به همین دلیل بیشتر داروسازها فروش محصولات بهداشتیآرایشی رو هم به اقلام موجود در فروشگاه اضافه کردن که البته تاثیر زیادی در سود داروخانه داره. از طرفی تنوع برندهای محصولات آرایشی بهقدری زیاد شده که بیشتر افراد آشنایی چندانی با این برندها و مزایا و معایبشون ندارن و برای خرید به مشاوره نیاز دارن.
اغلب مردم هنگام خرید این محصولات سوالهایی در مورد برند، کاربرد، طریقه مصرف و… دارن و توقع دارن که در داروخانه فرد یا افرادی بتونن پاسخگوی سوالهاشون باشن.
سازمان غذا و دارو برای تأسیس داروخانه در سال ۱۴۰۰ مقرراتی برای ساخت نشیمن داروخانه وضع کرده و همه داروسازها رو ملزم کرده که فضایی رو به این بخش اختصاص بدن.
ویژگیهای داروخانههای مدرن دنیا
در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا از قوانین تقریبا یکسانی برای طراحی داروخانه استفاده میکنن. در بعضی کشورها دامنه محصولات موجود در داروخانه بهقدری زیاده که اونها رو به فروشگاههای خیلی بزرگی تبدیل کرده.
در چنین مواردی دکوراسیون داروخانه شامل قفسهبندیهایی در وسط فروشگاه هست و همه اجناس بجز داروها کاملا در دسترس مشتری قرار داره. در این نوع فروشگاهها از دارو تا تمام وسایل درمانی طبی مثل انواع وسایل طبی آرایشی، لوازم فیزیوتراپی، کفشهای طبی و… وجود داره.
این نوع دراگاستورها بیشتر شبیه به فروشگاههای زنجیرهای هستن با این تفاوت که تمام محصولات موجود در اون بهنحوی با سلامت افراد ارتباط داره.
کلام پایانی
وجود داروخانه در هر شهر، محله، روستا یا هر منطقه مسکونی واجبه. آییننامه تأسیس داروخانه در سالهای اخیر دراگاستورها رو ملزم کرده غیر از فروش دارو، بسیاری از لوازم بهداشتی مورد نیاز مردم رو هم فراهم کنن و فضایی را نیز برای نشیمن داروخانه تخصیص بدن. مزیت مهم این فروشگاهها، علاوه بر کیفیت و استاندارد بودن اجناس، تواناییشون در مشاوره هم هست. وجود افراد دوره دیده و فضایی مستقل برای مشاوره، افراد رو به خرید ترغیب کرده و به مشتری این امکان رو میده که با آگاهی و اطمینان بیشتری خرید کنن.بیشتر بخوانید:
برنامهها و دستورالعملهایی تحت عنوان استاندارد فضای فیزیکی برای دکوراسیون داروخانه تدوین میشود و در راستای اعتباربخشی ملی داروخانهها به آنها ابلاغ میشود. در این مقاله با اصول کلی استاندارد فضای فیزیکی داروخانه آشنا میشوید:
استاندارد فضای فیزیکی داروخانه