
فروش دارو؛ اهمیت طراحی دکوراسیون در فروش روزانه
- تیم تحریریه شهرآرا
فروش دارو در داروخانههای مستقل و خصوصی، در کنار بازاریابی و توسعه کاری، بهاندازه هر کسبوکار و صنعت دیگری بااهمیت است. برای معروف شدن و بیشتر شدن فروش دارو در داروخانه و به عبارتی برند شدن داروخانه، جلب نظر مشتریان و تشویق آنها به خرید داروها و لوازم بهداشتی، باید با روشی صحیح انجام شود. بههمین دلیل، روش تبلیغاتی و بازاریابی، باید با تبحر خاصی صورت گیرد. در این مقاله بیشتر با راهکارهای جلب مشتری در فروش دارو آشنا خواهید شد. پس تا انتها همراه ما باشید.
راهکارهای جلب مشتری در فروش دارو
دیزاین و ظاهر داروخانه
یکی از مواردی که در نگاه اول میتواند باعث جلبتوجه مشتری داروخانه شود، دیزاین مناسب و چیدمان بخشهای اصلی داروخانه برای تحویل دارو و همینطور، قفسههایی است که برای این کار اختصاص دارد. استفاده از یک دکوراسیون داخلی مناسب که فضا را خیلی شلوغ جلوه ندهد، میتواند برای مشتریان جذابیت بیشتری به وجود آورد. توجه بهظاهر داروخانه از نکات بسیار مهمی است که ممکن است از نظر دور بماند، اما با یک دیزاین حرفهای توسط یک تیم متخصص، میتوان مشتریان بیشتری را به داروخانه جلب کرد.
موسس و مدیر داروخانه ایران
مکان داروخانه
مهمترین نکتهای که برای جلبتوجه مشتری داروخانه وجود دارد این است که در وهله اول، مطمئن شوید مکانی که داروخانه شما در آن قرار گرفته است، ویژگیهای رقابتی لازم را در یک بازار پر رقابت قدرتمند داشته باشد. مهمترین نکته مثبت و امیدوارکننده در مورد هر داروخانهای این است که ضرورت مراجعه به آن همیشه احساس شود.
چیدمان مناسب
بیماران اغلب برای تهیه دارو بهدنبال داروخانههایی هستند که خرید از آنها راحتتر باشد و قیمتهای رقابتی و منصفانهتری نسبت به داروخانههای دیگر داشته باشند. اغلب با چیدمان درست و طراحی داخلی صحیح، دسترسی به بخشهای مجزایی که برای فروش دارو یا لوازم بهداشتی در نظر گرفته شده است، بهراحتی برای مشتریان میسر میشود. ازاینرو، اغلب مشتریان ترجیح میدهند جهت تهیه لوازم و داروهای ضروری خود به داروخانه موردنظر مراجعه کنند.
بیشتر بخوانید: تاثیر چیدمان دارو
گروه معماران شهرآرا متخصص در اجرای دکوراسیون داروخانه
دریافت مشاوره برای طراحی و اجرای انواع دکوراسیون مدرن داروخانه
با تکمیل فرم درخواست مشاوره ، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت
نکات مهم در میزان فروش دارو
از آنجا که مراجعهکنندگان به داروخانه ممکن است بیماران باشند، بهتر است از رنگهای مناسبی که احساس آرامش را در محیط القا میکنند، برای دیزاین داخلی استفاده شود تا در نهایت، این احساس به مراجعهکنندگان دیگر نیز منتقل شود. استفاده از رنگهای تند در بخشهای داخلی داروخانه و فضایی که با دیزاین شلوغ ارائه میشود، اغلب سبب کسالتبار شدن محیط میشود.
نکته مهمی که برای جلب رضایت مشتریان در داروخانهها وجود دارد این است که داروسازان و پرسنل داروخانه، تعامل خوبی با مشتریان داشته باشند و آنها را به بهترین نحو راهنمایی کنند. بنابراین اگر داروخانه شما بتواند تمامی نیازهای مشتریان را رفع کند و برای جلب رضایت مشتریان روشهای مناسبی را ابداع کند، میتواند در بازار پررونق و رقابتی جایگاه خود را حفظ کند.

با طراحی استراتژیهای کاربردی برای داروخانه، میتوانید به برند سازی و در دید عموم بودن داروخانه خود کمک کنید. برای طراحی یک استراتژی مناسب، بهتر است تحقیقات لازم را در حوزه کاری خود انجام دهید. برای انجام این کار، باید در ابتدا از نوع فعالیت و شیوه بازاریابی داروخانههای رقیب خود که در اطراف داروخانه شما قرار دارد، اطلاع پیدا کنید.
برای رساندن پیام خود به گوش مشتریان، بهترین روش، انجام تبلیغات میدانی میان مشتریان است که از این طریق، میتوانید مشتریان را به سمت خود جلب کنید. تهیه بروشورها و جزوههای تبلیغاتی حرفهای و پخش آنها در بیمارستانهای مجاور، کلینیکهای اطراف و مطب پزشکان، بیماران را از نوع عملکرد داروخانه و خدماتدهی پرسنل مطلع میسازد و موجب جلب مشتریان بیشتر به داروخانه میگردد. همچنین میتوانید با تبلیغات ایمیلی، مناطق مسکونی اطراف را از نوع فعالیت داروخانه مطلع سازید.
بیشتر بخوانید: افزایش فروش داروخانه
تاثیر دکوراسیون در مقدار فروش دارو
از دیگر راهکارهای مفیدی که موجب میشود مشتریان برای همیشه به داروخانه شما مراجعه کنند این است که مشتریان از مراجعه به داروخانه شما تجربه خوب و مناسبی بهدست آورند. طراحی جایگاه مناسب برای استراحت بیماران و مراجعهکنندگان به داروخانه در زمان انتظار، میتواند در نظر مشتریان نکتهای مهم تلقی شود و از اهمیتی که به آنها داده شده است، احساسی خوشایند به وجود آورد.
بهتر است سیستمهای مدیریت و سیستمهای کامپیوتری را در داروخانه خود بهروزرسانی کنید. هرچه بتوانید با مشتریان محترمانهتر برخورد کنید و نیازهای او را در اسرع وقت برآورده کنید، امکان مراجعه مجدد مشتریان بهصورت دائمی به داروخانه افزایش پیدا میکند. بهطورکلی میتوان گفت مشتری راضی بهترین ابزار برای تبلیغات زنجیرهای و زبانی است. بدینصورت که با رضایت مشتریان، افراد بیشتری از دوستان و آشنایان آنها برای مراجعه به داروخانه ترغیب خواهند شد.

همانطور که در این مطلب اشاره شد، راهکارهای موثر برای فروش دارو در بازارهای مختلف جهانی، یکی از مسائل اساسی در صنعت داروسازی است. به منظور موفقیت در این حوزه، شرکتهای داروسازی باید استراتژیهایی را بهکار بگیرند که در کسب رضایت مشتریان، افزایش فروش و تقویت شناخت برند موثر باشد.
برای این منظور، ایجاد روابط قوی با پزشکان و داروخانهها بسیار حیاتی است؛ زیرا این ارتباطات میتوانند بهعنوان منابع اصلی توصیههای درمانی برای بیماران عمل کنند. همچنین، استفاده از استراتژیهای بازاریابی جذاب، مانند تبلیغات مستقیم به مصرفکنندگان، حضور فعال در رسانههای اجتماعی و ارائه اطلاعات کاربردی و قابل اعتماد درباره داروها، میتواند در افزایش آگاهی عمومی و افزایش فروش مؤثر باشد.
همچنین، استفاده از استراتژیهای قیمتگذاری مناسب و ارائه تخفیفها و پاداشها به مشتریان، میتواند به جذب و حفظ مشتریان کمک کند. در نهایت، پیگیری دقیق از بازخوردهای مشتریان و انعطافپذیری در تطبیق با تغییرات بازار نیز از جمله راهکارهای اساسی برای موفقیت در فروش داروها محسوب میشود.
البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که، توسعه و ارائه خدمات پس از فروش، ارتقاء اعتماد مشتریان و ایجاد رابطه مستدام با آنها را تضمین میکند. این اقدامات، به ویژه در مورد داروهایی که نیاز به استفاده مداوم دارند، اهمیت بالایی دارد. همچنین، توسعه بازارهای جدید و ارتقاء توزیع در کشورها و مناطق جدید، از جمله راهکارهایی است که به شرکتها در گسترش فروش و رشد درآمد کمک میکند. در نهایت، مطالعه و تحلیل بازار و رقبا و بهروزرسانی مداوم استراتژیهای فروش، از جمله اقداماتی هستند که به شرکتها کمک میکند تا در مقابل چالشهای بازار و رشد فناوری، بهروز باشند و جایگاه قویتری در بازار بهدست آورند.
چگونه میتوان توجه مشتریان بیشتری را به داروخانه جلب کرد؟
توجه بهظاهر داروخانه از نکات بسیار مهمی است که ممکن است از نظر دور بماند، اما با یک دیزاین حرفهای توسط یک تیم متخصص، میتوان مشتریان بیشتری را به داروخانه جلب کرد.
آیا نحوه تعامل پرسنل داروخانه در میزان فروش داروخانه موثر است؟
داروسازان و پرسنل داروخانه باید تعامل خوبی با مشتریان داشته باشند و آنها را به بهترین نحو راهنمایی کنند. بنابراین اگر داروخانه شما بتواند تمامی نیازهای مشتریان را رفع کند و برای جلب رضایت مشتریان روشهای مناسبی را ابداع کند، میتواند در بازار پررونق و رقابتی جایگاه خود را حفظ کند.