
5 ترند دیزاین داروخانه مهم در سال 2024
- تیم تحریریه شهرآرا
طراحی دکوراسیون داروخانه از آن دست مهارتهایی است که به تلفیقی از هنر، علم و کمی مهارت پیشگویی نیاز دارد. ما بهعنوان تیم طراحی دکوراسیون داروخانه شهرآرا، همیشه در حال کسب تجربه از طراحیهای قبلی خود و سایر همکارانمان هستیم؛ بااینحال ترند دیزاین داروخانه به زمان زیادی نیاز دارد. باید این نکته را در نظر داشت که هیچ یک از داروخانهداران، بهدنبال طراحی دکوراسیونی نیستند که قبل از افتتاح داروخانهشان از مد بیفتد. بنابراین قصد داریم در این مقاله از شهرآرا، مهمترین جریانهای تأثیرگذار بر طراحی دکوراسیون داروخانه در سال 2023 را بررسی کنیم و ببینیم مشتریان و بازار هدف ما چه کسانی هستند. اگر شما نیز قصد دارید در سال جدید داروخانه راهاندازی کنید و میخواهید جریانها و شرایط روز را در طراحی دکوراسیون داروخانه خود در نظر بگیرید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
پیر شدن جمعیت
با بازنشسته شدن نسل متولدین دهههای 1320 تا 1340 شمسی، جمعیت افراد سالمند بهصورت تصاعدی در حال افزایش است. این موضوع، مجموعهای از تغییرات و همچنین مجموعهای از فرصتهای مهم را برای داروخانهها و ایجاد ترند دیزاین داروخانه به همراه خواهد داشت. یکی از مسائلی که شما بهعنوان داروخانهدار بایستی به آن توجه کنید، درنظرگرفتن افراد سالمند و میانسال، بهعنوان جامعهی هدف خود در اقدامات مربوط به بازاریابی، خدماتدهی و حفظ مشتریان است. بهعنوانمثال باید سعی کنید چیدمان داروخانهتان به نحوی باشد که این گروه از مشتریان رفتوآمد آسانی را تجربه کنند.
موسس داروخانه آبان
همچنین بهتر است پرسنل داروخانه را دربارهی نحوهی برخورد با این گروه از مشتریان که گاهی دچار ضعف دیداری یا شنیداری هستند، آموزش بدهید. در بهتر شدن ترند دیزاین داروخانه، سعی کنید صندلیهایی راحت و مناسب برای استراحت و نشستن این افراد قرار دهید و در صورت نیاز، داروخانه را به میلههای ایمنی برای بالا آمدن از پلهها مجهز کنید. علاوهبر این، نحوهی قرارگیری محصولات در ویترین داروخانه نیز باید به شکلی باشد که این افراد بهراحتی بتوانند محصولات موردنیاز خود را پیدا کنند.
داروخانهها در کارآمدترین حالت خود، زمانی رونق میگیرند که روابطی مفید و مؤثر با مشتریان خود ایجاد کنند؛ این روابط به نوبهی خود، به حفظ مشتریان و بیماران قدیمی کمک میکنند و از طرفی باعث میشوند مشتریان فعلی، داروخانهی شما را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی کنند که همین موضوع باعث رونق کسبوکار شما میشود.
بااینحال روابط با مشتریان، تنها رابطهای نیست که بایستی روی آن تمرکز کنید؛ شما بهعنوان یک داروخانهدار بایستی سعی کنید در شبکههای ارتباطی مرتبط به صنعت داروسازی و داروخانهداری نیز عضو باشید و روابط خود را با سایر فعالان این عرصه گسترش دهید.
تغییر انتظارات مشتریان
راحتی یکی از مهمترین مطالبات مشتریان داروخانهها محسوب میشود که در بهبود ترند دیزاین داروخانه و طراحی دکوراسیون داروخانه باید مورد توجه قرار گیرد. داروخانههایی که زمان و انرژی صرف میکنند تا نسبت به رقبای خود خدمات همهجانبهتری ارائه دهند، جایگاه بالاتری در رقابت به دست خواهند آورد؛ این خدمات میتواند شامل ارائهی خدمات آموزشی، مرور مزایای داروها و محصولات درمانی یا حتی واکسیناسیون بدون نوبت و خدمات بالینی باشد.
اقداماتی مانند راهنمایی در مورد انواع داروهای تحت پوشش بیمه، برگزاری سمینار دربارهی بیماریهای جسمی یا مراقبتهای پیشگیرانه، یا مراجعه به منزل یکی از مشتریان دائمی که فرزندش تب بالایی دارد، کارهایی فراتر از خدماتدهی عادی هستند. شما با این دست اقدامات، در اصل در حال ایجاد تجربهای ماندگار در ذهن مشتریان خود هستید که باعث میشود همیشه به شما وفادار بمانند و داروخانهی دیگری را به شما ترجیح ندهند.
گروه معماران شهرآرا متخصص در اجرای دکوراسیون داروخانه
دریافت مشاوره برای طراحی و اجرای انواع دکوراسیون مدرن داروخانه
با تکمیل فرم درخواست مشاوره ، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت
هوش مصنوعی، بیگ دیتا و امنیت
ما هنوز نتوانستهایم از پتانسیل بالایی که هوش مصنوعی (AI) برای ارتقای تکتک بخشهای صنعت بهداشت و درمان دارد، نهایت استفاده را داشته باشیم. از طرفی ابعاد استفاده و هزینهی این تکنولوژی، هنوز در سطحی نیست که داروخانههای متوسط و مستقل بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
بااینحال و با وجود مسائلی که بیان کردیم، شما هنوز هم میتوانید از مزایای هوش مصنوعی برای بهبود کسبوکار خود استفاده کنید؛ تکنولوژی هوش مصنوعی – البته بهصورت غیرمستقیم – در بسیاری از سیستمهایی که ممکن است در حال حاضر از آنها استفاده کنید، از نرمافزار مدیریت داروخانه گرفته تا دستگاه کارتخوان داروخانهی شما، بهکار گرفته شده است. بهرهگیری از دادهها به خلاقیت و پشتکار نیاز دارد؛ بااینحال میتواند در بهبود همه چیز – از جریان کاری داروخانه گرفته تا ثبت شرححال بیماران – به شما کمک کند.
البته برای بهرهگیری از این فرصتها، بایستی با احتیاط عمل کرد؛ چرا که مانند هر صنعت دادهمحور دیگر، داروخانهها نیز باید در مدیریت و حفظ امنیت اطلاعات و دادههای مربوط به بیماران خود دقت زیادی به خرج دهند. موضوع تنها رعایت قانون حفظ حریم خصوصی بیمار نیست، بلکه باید در نظر داشت که در صورت درز اطلاعات یا دسترسی غیرمجاز به دادهها، علاوهبر امنیت بیمار، حسن شهرت داروخانهداران نیز با آسیب جدی روبهرو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مهمترین عناصر طراحی داروخانه جهت افزایش سوددهی
طراحی متناسب با تابآوری
مدتهاست که تابآوری، حوزهی تخصصی دانشگاهیان و متخصصین برنامهریزی شهری بوده است؛ اما شرایط جوّی غیرعادی و نامتعادل سالهای اخیر، آن را به دغدغهای مهم برای صاحبان مشاغل و نظریهپردازان نیز تبدیل کرده است. بهطورکلی، منظور از تابآوری، توانایی نشان دادن واکنش مناسب نسبت به بحرانها و وقایع فاجعهبار و توانایی این است که بتوانید بهسرعت دوباره سرپا شوید و سیر عادی کار و زندگی خود را از سر بگیرید.
وقتی از تابآوری در مورد داروخانهها صحبت میکنیم، منظورمان این است که به مسائلی فکر کنیم که در حالت عادی جزو اولویتهای اول ما نیستند؛ یعنی باید از توانایی لازم برای نشان دادن واکنش مناسب نسبت به اتفاقاتی که در مکانی بسیار دورتر از محل سکونت ما رخ میدهند و ممکن است به اندازهی هر نوع تأثیر فیزیکی در محل زندگیمان باعث اختلال در زنجیرهی تأمین بشوند و روی میزان دردسترسبودن داروها تأثیر بگذارند، برخوردار باشیم.
از سوی دیگر، ما به توانایی لازم برای پیشبینی مسائل دیگر و نشان دادن واکنش مناسب نسبت به آنها نیز نیاز داریم؛ مسائلی مانند رکود بازار، تغییر در تقاضا و فضای خردهفروشی بهسرعت در حال تغییر.
شفافیت در زنجیرهی تأمین، حفظ موجودی انبار در سطح مناسب و انبارگردانی صحیح و دقیق، همگی در آماده نگهداشتن داروخانهی شما برای مشکلات و بحرانهای احتمالی نقش مهمی ایفا میکنند.

بیشتر بخوانید: سیستم قفسه بندی FAMA
ترند دیزاین داروخانه برای خلق تجربههای جدید
داروخانهها هنوز هم میتوانند از فروشگاههای موقتی و غرفههای فروشگاهی – که زمانی بدیع و تازه محسوب میشدند، اما اکنون برای بسیاری از افراد مایهی دردسر محسوب میشوند – درس بگیرند. چیدمان و دکوراسیون داروخانه، قفسهبندی و نحوهی بازارپردازی محصولاتی که در داروخانهی خود عرضه میکنید، همگی در نحوهی تعامل مشتریان با برند شما نقش مهمی ایفا میکنند.
برای اینکه مطمئن شوید تعامل مشتریان با برند شما بهیادماندنی خواهد بود، حتماً نیازی نیست در داروخانهی خود فضایی عجیبوغریب که آنها را به سلفی گرفتن ترغیب کند، ایجاد کنید. بااینحال، ماندگار کردن تجربهی حضور مشتری در داروخانه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بایستی این نکته را به خاطر بسپارید که هر مشتری یا بیماری که با شما یا کارکنان داروخانه ارتباط برقرار میکند، تنها بهدنبال این نیست که داروهای نسخهاش را تهیه کند. اکثر مشتریان انتظارات بیشتری از داروخانهها دارند که شما بایستی آنها را شناسایی کرده و به نحو احسن در برنامههای خود جای دهید.
در این مطلب به 5 مورد از مهمترین جریانهای تأثیرگذار بر ترند دیزاین داروخانه در سال 2024 پرداختیم. پیری جمعیت، تغییر انتظارات مشتریان، استفاده از هوش مصنوعی و علوم مبتنی بر داده، نقش تابآوری و اهمیت خلق تجربههای جدید، مسائلی هستند که بایستی این روزها در بهبود ترند دیزاین داروخانه در نظر گرفته شوند.
اما آنچه این پنج موضوع به ما میگویند این است که نقش طراحی دکوراسیون را در موفقیت و رونق داروخانهی خود دستکم نگیریم. هر چه طراحی داروخانهی شما بهتر باشد (چه در فضای داخلی داروخانه و چه در قسمت پشت پیشخوان)، فرصت و امکان بیشتری برای ساختن تجربهای خاص برای مشتریان خود خواهید داشت.
منبع +
مهمترین جریانهای تاثیرگذار در ترند دیزاین داروخانه چیست؟
+ پیری جمعیت
+ تغییر انتظارات مشتریان
+ استفاده از هوش مصنوعی و علوم مبتنی بر داده
+ نقش تابآوری
+ اهمیت خلق تجربههای جدید
چه عواملی آماده بودن داروخانهی شما در مواجهه با بحرانها مهم هستند؟
+ شفافیت در زنجیرهی تأمین
+ حفظ موجودی انبار در سطح مناسب و
+ انبارگردانی صحیح و دقیق