مهم ترین عناصر طراحی داروخانه

مهم ترین عناصر طراحی داروخانه؛ چه عواملی در افزایش سوددهی داروخانه موثرند؟!

زمان مطالعه: 5 دقیقه
امتیاز دهی

ما انسان‌ها اسیر عادت هستیم. از آن مهم‌تر، اسیر الگوها نیز هستیم. فروشگاه‌های خرده‌فروشی مدت‌هاست متوجه شده‌اند ساختار فروشگاه‌ها نقش مهمی در رسیدن به فروش ایفا می‌کنند. چه سوپرمارکت داشته باشید، چه فروشگاه کالاهای بادوام و اقلام کامپیوتری و یا فروشگاه لباس یا حتی داروخانه، نکاتی در طراحی هستند که می‌توانند شما را به مسیر ذهنی مشخصی هدایت کنند. نکات متعدد و مختلفی وجود دارند که با به کار بردن آن‌ها در چیدمان فروشگاهتان، می‌توانید روی مشتریان داروخانه‌ی خود تأثیر مثبتی ایجاد کنید. در این مقاله به بررسی مهم ترین عناصر طراحی داروخانه می‌پردازیم و نکاتی را بازگو می‌کنیم که بیشترین تأثیر را بر تجربه‌ی خرید مشتریان ایجاد می‌کنند.

مهم ترین عناصر طراحی داروخانه

اگر طیف وسیعی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی فیزیکی یا داروخانه‌ها را بررسی کنید، متوجه می‌شوید بیشتر فروشگاه‌‌داران دائماً در حال سازماندهی و نظم‌بخشی به فروشگاه خود هستند. اقلامی که در ارتفاع هم‌سطح چشم چیده می‌شوند، هنگام ورود مشتریان مستقیماً جلوی آن‌ها قرار می‌گیرند. رعایت ظرافت و دقت در مسیر و جهت قرار گرفتن اقلام گروه‌های اصلی، باعث می‌شود خریداران بتوانند محصول مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنند. در ذیل مهم ترین عناصر در طراحی داروخانه بیان خواهد شد.

گروه معماران شهرآرا متخصص در اجرای دکوراسیون داروخانه

دریافت مشاوره برای طراحی و اجرای انواع دکوراسیون مدرن داروخانه

با تکمیل فرم درخواست مشاوره ، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

محصولات با حاشیه‌ی سود بالا را در سمت راست ورودی داروخانه‌ی خود بچینید

بیشتر خریداران معمولاً وقتی وارد فضایی می‌شوند، ابتدا به سمت راست حرکت می‌کنند و بعد در جهت خلاف عقربه‌های ساعت حرکت کرده و کل فروشگاه را بررسی می‌کنند. برای بهره‌گرفتن از این عادت در خرید، استند یا ویترینی در سمت راست ورودی داروخانه‌ی خود قرار دهید و محصولات و اقلام با حاشیه‌ی سود بالا (مانند لوازم‌آرایش، اقلام خوراکی مانند شیرخشک و…) را در آن بچینید. به این شکل توجه خریداران، ابتدا به اقلامی که می‌خواهید آن‌ها را ببینند جلب می‌شود و این امر به افزایش سود داروخانه کمک می‌کند.

اقلامی در اطراف پیشخوان داروخانه قرار دهید که می‌خواهید مشتریان آن را ببینند

اطراف پیشخوان نسخه‌پیچی، جایی است که آمدوشد زیادی دارد. مشتریان معمولاً از قسمت‌های پر آمدوشد داروخانه‌ها بیشتر استقبال می‌کنند و به‌همین دلیل، این قسمت محل بسیار مناسبی است برای نمایش اقلام بدون نسخه‌ای که به نظر شما خریداران را جذب می‌کنند. نزدیک بودن به پیشخوان، باعث می‌شود مشتریان بتوانند سؤالات خود را مطرح کنند و کارکنان داروخانه هم بتوانند توصیه‌های ارزشمندی ارائه دهند.

از دیگر وظایف دکتر داروساز در داروخانه این است که باید ساخت داروهای ترکیبی که نیاز به سنتز در داروخانه دارند را انجام دهد.
چیدمان اطراف پیشخوان نسخه‌پیچی، یکی از مهم ترین عناصر طراحی داروخانه است که در افزایش میزان فروش تاثیر مستقیم دارد.

از مهم ترین عناصر طراحی داروخانه، پر کردن سراسر فضای داروخانه با ویترین‌های جذاب و چشمگیر

با قرار دادن ویترین‌های جذاب در داروخانه که دارای رنگ‌های کنتراست بالا، نورپردازی کاربردی و هدفمند و محصولات خوشایندی هستند، می‌توانید سرعت توجه خریداران را پایین بیاورید تا مشتریان بخش‌هایی از داروخانه را که معمولاً به آن هیچ نگاهی نمی‌کنند هم بررسی کنند.

فروشگاه‌هایی که خریداران را به ماندن در فروشگاه و بررسی محصولاتشان تشویق می‌کنند، با افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی فروش مواجه می‌شوند. پس حتماً فضاهای لازم را ایجاد کرده و ویترین‌های جذابی در آن‌ها قرار دهید که محصولات مورد تقاضا، تخفیف‌دار، فصلی و مناسب برای خرید ناگهانی را به نمایش بگذارند.

بیشتر بخوانید: اهمیت طراحی داروخانه

 در تمامی ویترین‌های خود، نقطه‌ی کانونی مشخص ایجاد کنید

ممکن است فروشندگان دوست داشته باشند تمامی محصولات خود را برجسته کنند، اما اصول اولیه‌ی طراحی فروشگاه می‌گوید که راه آسان برای جلب‌توجه خریداران این است که محصول مشخصی را که می‌خواهید برجسته شود، در ارتفاع هم سطح چشم قرار دهید و اطراف آن را با محصولات دیگری که به شیوه‌ای هدفمند چیده شده‌اند، پر کنید.

شیک ترین داروخانه تهران دارای طراحی امروزی و مدرن است و از عناصر طبیعی به‌خوبی در آن استفاده شده است.
بهبود نورپردازی و جانمایی مناسب دوربین‌های امنیتی از مهم ترین عناصر طراحی داروخانه است که می‌تواند از سرقت محصولات جلوگیری کرده و رفاه بیشتری برای مشتریان به همراه داشته باشد.

 پیشخوان داروخانه را در انتهای فروشگاه قرار دهید

اصل اساسی طراحی چیدمان داروخانه این است که همیشه پیشخوان داروخانه را در انتهای فروشگاه قرار دهید. خریداران بایستی ابتدا از باقی بخش‌های داروخانه بگذرند و اقلام دیگر را هم ببینند و بعد به پیشخوان داروخانه برسند.

فروشگاه شما محصولات بسیاری دارد که به خریداران ارائه بدهد؛ هرچه نقاط توقف خریداران در طول مسیر بیشتر باشد، برای ترغیب آن‌ها به خرید محصولات شانس بیشتری دارید.

 به سهولت حرکت، دسترس‌پذیری فروشگاه و نورپردازی آن توجه کنید

باتوجه‌به اینکه مشتریان داروخانه‌ها معمولاً از تمامی سنین هستند، راهروهای خود را کمی عریض‌تر در نظر بگیرید تا برای عبور واکر و ویلچر نیز مناسب باشند. بهبود نورپردازی و جانمایی مناسب دوربین‌های امنیتی از مهم ترین عناصر طراحی داروخانه است و می‌تواند از سرقت محصولات جلوگیری کرده و باعث شود مشتریان احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

در طراحی شیک ترین داروخانه تهران، باید عناصری را در نظر بگیرید که نشان‌دهنده شخصیت منحصربه‌فرد داروخانه هستند.
در طراحی شیک ترین داروخانه تهران، باید عناصری را در نظر بگیرید که نشان‌دهنده شخصیت منحصربه‌فرد داروخانه هستند.

سایر نکات درباره مهم ترین عناصر طراحی داروخانه

  1. محل نشستن: با در نظر گرفتن صندلی‌های راحت، می‌توانید مشتریان را مدت بیشتری در داروخانه‌ی خود نگه دارید. هرچه زمان ماندن مشتریان در فروشگاه بیشتر شود، احتمال خرید آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

2. قسمت صندوق: در داروخانه‌هایی که چیدمانی باز دارند، قسمت صندوق فرصت‌های جدید برای بازارپردازی بصری فراهم می‌کند. فروشگاه‌ها از این قسمت استفاده می‌کنند تا خریدارانی را که منتظر پرداخت هستند، به خرید ناگهانی کالاهای مکمل تشویق کنند. اگر شما هم داروخانه‌ی بزرگی دارید، می‌توانید از این فرصت استفاده کنید.

3. عناصر بصری داروخانه‌ی خود را به‌طور مرتب به‌روز کنید: به‌روز نگه داشتن عناصر بصری باتوجه‌به تمرکز بر محصول یا آفرهای ویژه و تخفیف‌های روز، یکی از موارد بسیار مهمی است که بایستی در داروخانه‌ها رعایت شود. به‌عنوان‌مثال، اگر می‌خواهید محصولات ضد ریزش مو را با تخفیف ویژه ارائه بدهید، بایستی عناصر بصری داروخانه‌ی خود را (مانند پوسترها و بنرها) در این راستا به‌روز کنید.

در صورتی که داروهایی در نسخه بیمار موجود باشد که مصرف آن‌ها بر نتایج آزمایش‌های خاصی اثرگذار است، باید بیمار از آن مطلع شود و این از وظایف داروساز در داروخانه است.
تعبیه نشیمن‌های راحت به سبب نگهداری مشتریان برای مدت بیشتری در داروخانه‌، یکی از هوشمندانه‌ترین و مهم ترین عناصر طراحی داروخانه است.

بیشتر بخوانید: ترند دیزاین داروخانه

امیدواریم این مقاله مهم ترین عناصر طراحی داروخانه را در اختیار شما قرار داده باشد تا بتوانید تجربه‌ی خرید کارآمدتر و باکیفیت‌تری به مشتریان خود ارائه دهید. سعی کنید میزان کارایی هر یک از بخش‌های داروخانه‌ی خود را افزایش دهید؛ به‌این‌ترتیب زمانی که خریداران بایستی برای پیدا کردن محصول مشخصی که به آن نیاز دارند صرف کنند، کاهش پیدا می‌کند. اگر کاری کنید تا مشتریان بدون اینکه نیاز باشد به‌دنبال محصولات بگردند آن‌ها را تماشا و بررسی کنند، میزان آمدوشد، نرخ تبدیل و تعداد مشتریان راضی داروخانه‌تان افزایش پیدا می‌کند.

چرا باید اقلامی را اطراف پیشخوان داروخانه قرار دهید که می‌خواهید مشتریان آن را ببینند؟

نزدیک بودن به پیشخوان، باعث می‌شود مشتریان بتوانند سؤالات خود را مطرح کنند و کارکنان داروخانه هم بتوانند توصیه‌های ارزشمندی ارائه دهند.

چرا باید محصولات با حاشیه‌ی سود بالا را در سمت راست ورودی داروخانه‌ی خود بچینید؟

بیشتر خریداران معمولاً ابتدا به سمت راست حرکت می‌کنند و بعد در جهت خلاف عقربه‌های ساعت حرکت کرده و کل فروشگاه را بررسی می‌کنند. از این رو لازم است استندهایی سمت راست ورودی داروخانه‌ی خود قرار دهید و محصولات و اقلام با حاشیه‌ی سود بالا را در آن بچینید.

امتیاز دهی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شش =

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
شهرآرا، پیشرو در طراحی دکوراسیون داروخانه

اطلاع از شرایط VIP شهرآرا + برآورد هزینه دکوراسیون داروخانه شما

لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
شهرآرا، پیشرو در طراحی دکوراسیون داروخانه

اطلاع از شرایط VIP شهرآرا + برآورد هزینه دکوراسیون داروخانه شما

لطفا شماره موبایل خود را وارد نمایید.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

Stay in the loop