بازسازی مطب یکی از مسائل حوزه طراحی مراکز درمانی است که تقریباً جزء آخرین گزینه‌ها دسته‌بندی‌شده و به صلاحدید پزشک و تیم معماران و طراحان انتخاب می‌شود. بازسازی تقریباً وقتی به یاری شما می‌شتابد که گزینه‌های طراحی عملکرد چندانی نداشته باشند. ما در این مقاله چند تکنیک به‌منزله بازسازی مطب ارائه می‌دهیم.

این تکنیک‌ها تا حد زیادی به جهت‌گیری شما در بازسازی مطب کمک می‌کند تا مراحل آن را شناسایی کرده و به‌راحتی طی کنید. اگرچه بازسازی یکی از پروژه‌های مهم زندگی شما به شمار می‌رود اما خواندن این مقاله شمارا در تک‌تک مراحل تنها نگذاشته و باعث می‌شود پیش از اقدامات لازم، آمادگی پیش از آن را داشته باشید.

 هدف از بازسازی مطب را تعیین کنید

پیش از آنکه به مسئله بازسازی بپردازید، به هدفتان از این امر بیندیشید. بیایید پیش از آنکه دست به هرگونه اقدام به‌منزله بازسازی بزنیم، درباره آن فکر کنیم و تمام راه‌های دیگر را بررسی کنیم. معمولاً بازسازی به دلیل صرف هزینه و زمان جزء گزینه‌های آخر محسوب می‌گردد. بسیاری از مالکین و معماران وقتی‌که از انجام هرگونه اقدام دیگر ناامید شده‌اند، تصمیم به بازسازی گرفته و آن را شروع می‌کنند.

تمام جزئیات کوچک بازسازی مطب را تصور کنید و خوب بدانید که هدف از بازسازی مطب چیست. اگر همچنان پاسخ به این سؤال را نمی‌دانید، بهتر است دست نگه دارید. اما اگر ایده‌های عمیق‌تر، قوی‌تر و بهتر در ذهن دارید که مطمئن هستید به بازاریابی پزشکی بیشتر منجر می‌شود، اقدام کنید. گسترش مطب، طراحی نوین، مشاهده نتایج بهتر و دریافت بازخوردهای مثبت بیشتر از نتایج اهداف شما باید باشند. تعیین هدف بازسازی مطب نخستین مرحله از این امر به شمار می‌رود.

 از نقشه جدید مطب مطمئن شوید

نقشه جدید مطب طبیعتاً باید بهتر از نقشه قبلی باشد. در غیر این صورت، تمام مراحل بازسازی شما بیهوده است. نقشه ساختمان مطب باید به‌گونه‌ای طراحی و پیاده‌سازی شود تا مراجعه‌کنندگان و بیماران نهایت آسایش و رفاه را تجربه کنند. باید تا حد امکان از بدشکلی و بی فرمی نقشه مطب کاسته شود و با طراحی هوشمندانه معماران متخصص روح جدیدی در فضا جاری شود.

می‌توان گفت اگر فضا گسترده است، نباید این گستردگی فضا را خالی نشان بدهد و اگر فضا کوچک است، نباید بیماران در آن احساس خفگی کنند! علاوه بر این، نقشه ساختمان مطب بسیاری از فضاهای اختصاص‌یافته به برخی امکانات رانشانتان می‌دهد و باعث می‌شود پیش از هرگونه بازسازی، یک تصور ذهنی از آن‌ها داشته باشید. در این مرحله قادر خواهید بود تا خیلی از مواردی که به دلخواهتان نیست را تغییر بدهید و با جزئیات بیشتری به آن‌ها بپردازید. به‌طور مثال، راهروها و محل رفت‌وآمد بیماران را می‌توان در نظر گرفت و به‌راحتی تردد آن‌ها افزود.

در این مرحله توجه لازم به خرج بدهید و تمام جزئیات را به‌کار بگیرید تا ابتدا نقشه‌ای هوشمندانه طرح کنید و آن را به‌درستی مطابق با اصول طراحی پیاده‌سازی کنید.

 کارایی را با زیبایی تلفیق کنید

زیبایی خوب است اما به‌شرطی که پای کارایی هم در میان باشد. یک مطب دارای طراحی زیبا و منحصربه‌فرد تا زمانی که کارایی نداشته باشد، بیشتر شبیه یک خانه لوکس و تجملاتی است! تلفیق کارایی و زیبایی در طراحی یکی از مهمات بازسازی مطب به شمار می‌رود.

برای افزایش کارایی مطب باید نیازها و خواسته‌های مراجعه‌کنندگان و بیماران را مدنظر قرار بدهید. باید ببینید آن‌ها چه می‌خواهند. تا وقتی‌که نتوانید پاسخگوی نیاز بیماران باشید، مطب شما عملاً تنها یک مکان زیباست! درصورتی‌که تلفیق دو عنصر کارایی و زیبایی منجر به افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان شما و شمارا به بازاریاب پزشکی موفق بدیل می‌کند.

حرفه‌ای باشید

برخورداری از ظاهری حرفه‌ای تنها به مجهز بودن ختم نمی‌شود. گاهی قرار گرفتن تمام عناصر طراحی در کنار هم باعث گردیده تا پروژه مطب شما حرفه‌ای شکل بگیرد. اگر قرار باشد مطب شما یک فضای ساده باشد، بازسازی به چه‌کار می‌آید؟ سعی کنید، حرفه‌ای بودن را در راستای شغلتان پیش بگیرید و آن را با تمام عناصر موجود در مطب خود عنوان کنید.

ظاهری حرفه‌ای و چشمگیر یکی از مزایایی است که تیم طراحان موفق و معماران ماهر در اختیارتان می‌گذارند. قطعاً چنین ویژگی‌ای بر روی نحوه کار، توسعه شغلی و گسترش بازاریابی در صنف پزشکی تأثیر بسزایی می‌گذارد.