
تاثیر رنگ بنفش در دکوراسیون داروخانه؛ روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون
- تیم تحریریه شهرآرا
امروزه صاحبان کسبوکارها برای برندسازی و توسعهی آن، از روانشناسی رنگ برای تحتتاثیر قرار دادن مشتریان خود استفاده میکنند. روانشناسی رنگ حتی در طراحی دکور داروخانهها نیز بهکار برده میشود؛ زیرا بعضی از رنگها تاثیر قابلتوجهی بر حالات روحی، واکنشها و احساسات افراد دارند. در این مقاله از شهرآرا در مورد تاثیر رنگ بنفش در دکوراسیون داروخانه و تاثیر آن بر مشتریان و احساسات و مفاهیمی که به بیننده القا میکند، صحبت خواهیم کرد.
چرا از رنگ بنفش در دکوراسیون داروخانه استفاده میشود؟
بعضی از رنگهای خاص باعث بالا رفتن فشارخون، افزایش سوختوساز بدن و ایجاد فشار روی چشم میشوند. انتخاب رنگ، بخش مهمی از طراحی دکوراسیون داخلی داروخانههاست. در واقع شما با رنگها، احساسات و هدفهای برند خود را به بیننده منتقل میکنید. استفاده از رنگ مناسب در محل مناسب، میتواند تاثیر قابلملاحظهای بر طراحی داروخانهی شما داشته باشد.
موسس و مدیر داروخانه دکتر رستمی
رنگ بنفش نماد وقار و سلطنت است. طیفهای مختلف این رنگ میتوانند حس خلاقیت و مرموز بودن را القا کنند. بنفشهای تیرهتر، بهصورت ذاتی ظاهری شیک و کلاسیک بههمه چیز میدهند و بنفشهای روشنتر (مانند ارغوانی و یاسی) بهطور کاملاً نامحسوس، فضایی مملو از آرامش و توازن ایجاد میکنند.
در محیطهای درمانی و داروخانهها که فرد ممکن است برای مدت طولانی منتظر بماند، از رنگ بنفش برای القای حس آرامش، متانت و لوکس بودن استفاده میشود.
برخی افراد عقیده دارند بنفش رنگی احساسی و زنانه است. بااینحال در دنیای امروز، زنان و مردان زیادی از رنگ بنفش در طراحیهایشان استفاده کرده و به روشهای خلاقانه، با این کلیشهها مقابله میکنند. شما نیز فارغ از جنسیت خود میتوانید این رنگ را در دکور داروخانهتان بهکار ببرید و تاثیر رنگ بنفش در دکوراسیون داروخانهتان را مشاهده کنید.
بنفش رنگ ثروت، لوکس بودن و تجملات است و بههمین دلیل در دکور فروشگاهها و داروخانههای لوکس بهکار برده میشود. شما میتوانید از رنگ بنفش برای برجسته کردن بهترین، گرانترین و مرغوبترین محصولات داروخانهی خود استفاده کنید. بهطورکلی، زمانی که قصد دارید در طراحی داروخانهی خود الهامبخش دیگران بوده یا حس لوکس بودن ایجاد کنید، رنگ بنفش بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

روانشناسی رنگ بنفش
بنفش رنگی کمیاب در طبیعت است و تولید آن برای مدت زمانی طولانی، کاری بسیار دشوار و هزینهبر محسوب میشد؛ طوری که فقط ثروتمندان و افراد قدرتمند قادر به تهیهی آن بودند؛ بههمین دلیل است که تا به امروز، بنفش بهعنوان رنگی سلطنتی و تجملی شناخته میشود و در پی آن، احساس اعتماد و اطمینان را به بیننده منتقل میکند.
رنگ بنفش، خلاقیت افراد را برمیانگیزد؛ ازاینرو اعتقاد بر این است که قرار گرفتن کودکان در محیطی به رنگ بنفش در سالهای اولیهی تحصیل خود، به شکوفایی قوهی تخیل و خلاقیت آنها کمک میکند.
رنگ بنفش از لحاظ روانشناختی، حسی شبیه به حضور در محیطی سلطنتی و باشکوه را القا میکند. این رنگ، در میان زنان بسیار محبوب است؛ اما بااینحال، سایههای تیرهتر رنگ بنفش ظاهر به شدت مردانهای دارد.
گروه معماران شهرآرا متخصص در اجرای دکوراسیون داروخانه
دریافت مشاوره برای طراحی و اجرای انواع دکوراسیون مدرن داروخانه
با تکمیل فرم درخواست مشاوره ، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت
اهمیت فرهنگی رنگ بنفش
رنگ بنفش از ایام گذشته در کشورهای غربی و شرقی نماد قدرت، ثروت، شهرت و سلطنت محسوب میشد. طی قرنهای متمادی، استخراج رنگ بنفش از منابع طبیعی فرایندی پرهزینه و زمانبر بود. بههمین دلیل، تنها افراد ثروتمند میتوانستند زیورآلات یا لباسهایی به رنگ بنفش بپوشند. در گذشته، پادشاهان، ملکهها و برخی از نزدیکان آنها از رنگ بنفش بهعنوان نماد مقام خود استفاده میکردند.
نحوهی استفاده و تاثیر رنگ بنفش در دکوراسیون داروخانه
- سقف: بهتر است از رنگ بنفش در سقف داروخانه استفاده نکنید، چرا که فضا را تیره و کوچکتر نشان میدهد. با نورپردازی مناسب سقف، میتوان رنگهای بهکاررفته در دکور را روشنتر و زیباتر نشان داد.
- پیشخوان صندوقدار: میز پیشخوان صندوقدار، معمولاً جایی وسط داروخانه قرار میگیرد و تقریباً دو نفر میتوانند پشت آن قرار بگیرند. شما میتوانید در طراحی پیشخوان داروخانهی خود از رنگ بنفش استفاده کنید.
- قفسه و ویترین داروخانه: میتوان قفسهها را به رنگ بنفش درآورد. همچنین در بالا و پایین قسمت شیشهای اکثر ویترینهای داروخانه، قفسه و کمدهایی وجود دارند که شما میتوانید رنگ بنفش را برای آنها انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید: فروش دارو
رنگ بنفش در نگاه مشتریان داروخانه
بنفش بهعنوان رنگی سلطنتی، مظهر خرد، قدرت، معنویت، لوکس بودن، ثروت و اشرافیت است. بنفش از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی تهیه میشود، بنابراین درک ما از آن، جایی بین آرامش آبی و قدرت و هیجان قرمز است. رنگ بنفش نمادی از استقلال و منزلت نیز بهشمار میرود.
همانطور که گفتیم، بنفش ترکیبی از انرژی و آرامش رنگهای تشکیلدهندهاش است؛ یعنی در عین اینکه ذهن و اعصاب را آرام میکند، میتواند شادیبخش بوده و خلاقیت افراد را برانگیزد. بنفش تا مدتها فقط تداعیکنندهی سلطنت و منزلت بود، اما کمکم راه خود را به سمت برندهای دارویی، بهداشتی، هنری و خلاق باز کرد.
تاثیر رنگ بنفش در دکوراسیون داروخانه بهشدت بینظیر است. این رنگ، فضایی رؤیایی و معنوی برای مشتریان ایجاد میکند؛ از نظر جسمانی، حس زیبایی افراد و واکنش آنها به ایدههای خلاقانهتر را به اوج خود میرساند و اغلب برای نمایش محصولات باکیفیت و اعلا در داروخانهها استفاده میشود. در واقع این رنگ، اعتبار و شأن داروخانهی شما را به بیننده منتقل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تاثیر رنگ طوسی در دکوراسیون داروخانه
نمونه دکور داروخانه اجرا شده با رنگ بنفش
مطالعات تحلیلی، تخصص و خلاقیت ما باید مطابق با سلیقه کارفرما (داروساز) باشد. هر داروخانهای که دکوراسیون آن در تیم شهرآرا طراحی و اجرا میشود، بهصورت سفارشی است و تک تک رنگها و جزئیات مربوط به طراحی آن مورد مطالعه قرار میگیرد.


انتخاب رنگ برای دکور داروخانه، عنصری اساسی برای نمایش هویت برند و محصولات و خدمات آن است. رنگهای بهکاررفته در طراحی داروخانهها، میبایست حال و هوایی سرزنده، شاد و آرام به فضای آن ببخشند. یکی از بهترین راههای رسیدن به این هدف، استفاده از رنگ بنفش در دکور داخلی داروخانه است. فرقی نمیکند شما داروخانه را از شخص دیگری خریداری کردهاید یا در حال طراحی و ساخت داروخانهی خودتان هستید. در هر صورت میتوانید با الهام از ترندهای روز دنیا، بهترین ترکیب رنگی را انتخاب کرده و با روشهای مختلف در دکور داروخانهی خود بهکار ببرید.
استفاده از رنگ بنفش در داروخانه چه حسی به شما میدهد؟
از دیدگاه روانشناسی رنگ، رنگ بنفش هماهنگی ذهن و احساسات را تقویت و به تعادل و ثبات ذهنی، آرامش ذهن، پیوند بین دنیای معنوی و فیزیکی، بین فکر و فعالیت کمک میکند.
آیا رنگ بنفش برای سلامت روان مناسب است؟
بنفش نماد امید، حمایت و تشویق برای کسانی است که با مشکلات روانی دستوپنجه نرم میکنند.