اصول مشتری مداری در پزشکی
مشتری مداری در پزشکی یک مولفه بسیار مهم است زیرا مشتری مداری نهتنها در صنف پزشکی بلکه در تمام اصناف بازخورد مثبت بهجای میگذارد. یکی از مهمات صنف پزشکی خلاف تصور عموم بازاریابی و مشتری مداری به شمار میرود. ما در این مقاله به ۷ راز مشتری مداری در صنف پزشکی میپردازیم.
تعاریف بسیاری از بازاریابی و مشتری مداری در پزشکی ارائهشده است. پیشرفت روند یافتن، جذب و حفظ نمودن بیماران از این قبیل موارد هستند. اگرچه این موارد ساده، کوتاه و… میباشند اما درصد موفقیت از طریق آنها بیشتر است. بااینکه چشمانداز مراقبتهای پزشکی بهطور مداوم در حال تغییر است، پزشکان موفق علاوه بر موفقیت در کسبوکار پزشکی جزء بازاریابان و کارآفرینان هوشمند به شمار میروند. باوجودآنکه پزشکان به حرفهای بودن صنف پزشکی واقف هستند، از بازاریابی آن نیز غافل نیستند.
این مقاله شامل دستورالعملهای استراتژیک و تاکتیکهای مشتری مداری در پزشکی است.
بهعنوان نمونههای کلیدی میتوان موارد زیر را برشمرد:
- برنامهریزی استراتژیک
- برنامهریزی بودجه
- SWOT (قدرت، ضعف، فرصت و تهدید)
- بازاریابی داخلی
- تبلیغات تلویزیونی
- بازاریابی آنلاین و…
با در نظر گرفتن هزاران شیوه پزشکی در سراسر کشورها و حتی دنیا بازهم فهرست موفقیتهای صنف پزشکی یک دفتر کوچک و بسته است. بااینحال، ما ۷ راز طلائی مشتری مداری در پزشکی را ارائه دادهایم تا شما با بررسی آنها و به کارگیریشان به سطح بالایی از بازاریابی در این عرصه دستیابید.
بیماران خارج از حیطه تجارت نیستند، آنها خود تجارت هستند!
ایجاد و حفظ تمرین مشتری مداری در پزشکی یک مفهوم جدید نیست. بیش از ۹۰ سال پیش، دکتر ویلیام کمر موسس کلینیک کلولند بینش استثنائی حول مشتری مداری در صنف پزشکی را ارائه داد. وی ۳ بینش “بیمار مهمترین فرد کلینیک است.”، “بیماران به ما وابسته نیستند، ما به آنها وابستهایم” و نهایتا “وظیفه ما برآوردن نیازهای بیماران است.” را بیان کرد.
– شاغلان سطح بالا متوجه هستند که مشتری مداری در پزشکی تفسیر بازاریابی معاصر است.
– داشتن درک عمیق از نیازها و خواستههای بیماران و ارائه پاسخ بهموقع به آنها جزء اهداف بازاریابی باشد.
– شناخت بیماران بهعنوان مصرفکنندگان مطلع که بهطور فعال در مراقبتهای پزشکی حضور مییابند.
– درک رابطه متصل و لاینفک تجربه و رضایت بیمار
منطقه امن منطقه زیبایی است اما امکان رشد در آن وجود ندارد
پزشکان موفق در بازاریابی و تجارت غالباً درباره درسهای شخصی خود از عزم و شجاعت سخنرانی میکنند. بهعنوانمثال، پزشکان بهخصوص جراحان بیشتر در معرض خطر کسبوکاری هستند. در حقیقت، خطر تهدیدکننده کسبوکار آنها عامل شماره ۱ که در بالا ذکر کردیم، به شمار میرود. این موضوع بهتنهایی پزشکان را از عامل موفقیتشان دور کرده و همصنفیهای دیگر را بالاتر میکشاند.
بخش جدی بازاریابی موفق، داشتن شجاعت برای پذیرش خطرات و اصلاح آنهاست. موفقیت زمانی به بار مینشیند که میل به آن بیشتر از ترس از شکست باشد.
بیشتر بخوانید:
روشهای بازاریابی پزشکی و خدمات درمانی یکی از بهترین دیدگاههایی هست که نسبت به سلامت جامعه میباشد. این نوع روشهای بازاریابی تلاش میکند با بهکارگیری روشهای بهروز و نوین بازاریابی به انتقال پیامهای مرتبط با سلامتی و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه کمک کند. این نوع روشهای بازاریابی به ارتقاء سلامت و کسبوکارهای سلامت کمک شایانی میکند. در این مقاله بیشتر در این باره صحبت کردهایم:
روش های بازاریابی پزشکی و معرفی پزشکان
آنچه به بیماران کمک کند، به تجارت شما نیز کمک میکند
پزشکان با اجرای برخی از روشهای بازاریابی پزشکی عجله خود را برای فروش محصولات نشان میدهند و این امر را بدون توجه به نیازها و انتظارات مصرفکنندگان انجام میدهند. حقیقت اینجاست که هیچکس با یک عمل جراحی و یا یک درمان پزشکی به خرید نمیرود! آنها غالباً برای خریدوفروش بهبودیشان در صف پزشک انتظار میکشند. بنابراین، یک پزشک بازاریاب باید راهحل مشکلات را درک کرده و با کمک به رفع آنها بیماران بیشتری را جذب نماید.
بازاریابی یک سرمایهگذاری درآمد است
برخی از پزشکان بهاشتباه میپندارند که بازاریابی تنها برای آن خرج میتراشد! این در حالی است که بازاریابی در صنف پزشکی سوخت تجاری اولیه جدید میباشد و میزان موفقیت در آن بازده سرمایهگذاری (ROI) است.
انتظار میرود که صرف دلار برای بازاریابی در صنف پزشکی طبیعی است اما نتایج آن میتواند به سرمایهگذاری در این امر منجر گردد و هزاران دلار سود به بار بنشیند.
ایدههای بیعمل بیارزش هستند
دفتر پزشکیای در بازاریابی صنف پزشکی برنده میشود که با طرح دقیق یک بازی شروع میکند. طرح چنین بازیای بر اساس استراتژیها و تاکتیکهای اثباتشده است که شامل اهداف خاص بوده و وسیلهای بهمنزله اندازهگیری پیشرفت و همچنین دستیابی به نتایج میباشد. طرح کلی این بازی شامل بودجهای زیاد بوده که یک تضمین برای نیل به اهداف نیز به شمار میرود.
بازاریابی موفقیتآمیز یک تلاش گروهی است
یک دفتر پزشکی – حتی با تلاش گروهی بزرگتر – بهندرت از استعداد بازاریابی عمیق و گسترده بهره میبرد. پزشکان بازاریاب موفق و همچنین گروه آنها نیازمند کسب تجربه بیرونی بوده تا رشد بازاریابی را حفظ کرده و آن را ارتقاء ببخشند. پزشکان در بازاریابی صنف پزشکی بهتر است به خاطر داشته باشند تا رسیدن به نتایج دلخواه توسط آنان بهتنهایی میسر نخواهد شد و گروه آنان نیز باید همراه شوند. بنابراین، امر بازاریابی در صنف پزشکی بهتر است با آموزش گروه پزشکان نیز صورت بگیرد تا دستیابی به اهداف را به همراه بیاورد.
خوب هرگز کافی نیست!
هیچکس تمایل ندارد پزشک سطح پائین را ویزیت کند. دستیابی به موفقیت در مشتری مداری در پزشکی، شامل سه بخش بازاریابی در جذب بیماران جدید، تلاش مستر برای برقراری ارتباط با آنان و همچنین کیفیت در ارائه خدمات و مراقبتهای پزشکی است. کسبوکار رونق یافته از برتری در خدمات بالینی و نتایج آن، تجربه بیمار، رشد حرفهای در صنف پزشکی و رضایت شخصی بیمار نیز نشئت میگیرد.
بیشتر بخوانید:
برندسازی پزشکان یکی از اقدامات هوشمندانه به شمار میرود که کمتر کسی به جزئیات آن توجه کرده است. اگرچه برند سازی و بازاریابی در این حیطه چندان مرسوم نشده اما پیشنهاد ما این است که شما بهعنوان پزشک اصلاً از آن غافل نشوید! در این مقاله بیشتر در این باره صحبت کردهایم:
برندسازی پزشکان و تبدیل یک پزشک به برند در حوزه کاری خود