برندسازی پزشکان: مقدمه
برندسازی پزشکان یکی از اقدامات هوشمندانه به شمار میرود که کمتر کسی به جزئیات آن توجه کرده است. اگرچه برند سازی و بازاریابی در این حیطه چندان مرسوم نشده اما پیشنهاد ما این است که شما بهعنوان پزشک اصلاً از آن غافل نشوید!
برندسازی پزشکان
نام برند شما چیست و آیا تمایل دارید به یک برند در حیطه فعالیت پزشکی تبدیل شوید؟ در ابتدا شاید این سؤال برای مدیران و مسئولان پزشکی غیرعادی به نظر برسد. بیشتر اشخاص تصور میکنند برند سازی تنها مختص کالاهای مصرفی نظیر نوشابه و اتومبیل است. آیا برندسازی پزشکان امری صحیح است؟ بهتر است بگوییم، برند سازی مختص تمام سازمانهاست. نه فقط شرکتهای دارای کالاهای مصرفی! احزاب سیاسی، خیریهها، دانشگاهها و حتی برخی افراد هم برند خود رادارند. بنابراین، اگر حیطه کاری شما پزشکی است بد نیست به فکر برند خود باشید!
نام برند شما تنها بیانگر عملکردتان نیست. این امر مرتبط با رابطه شما با بیماران و بازخورد احساسی آنان نسب به شماست. بنابراین میتوان گفت بسیاری از پزشکان دست به تلاشهای زیادی در حوزه برند سازی زده اما بیماران تصمیم خود را بر اساس تجارب شخصی میگیرند. پس آیا درک بیمار با شما متفاوت است؟ این سؤالی است که شما باید به آن درباره چگونگی تعریف و ترویج برند خود فکر کنید.
بیشتر بخوانید:
روشهای بازاریابی پزشکی و خدمات درمانی یکی از بهترین دیدگاههایی هست که نسبت به سلامت جامعه میباشد. این نوع روشهای بازاریابی تلاش میکند با بهکارگیری روشهای بهروز و نوین بازاریابی به انتقال پیامهای مرتبط با سلامتی و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه کمک کند. این نوع روشهای بازاریابی به ارتقاء سلامت و کسبوکارهای سلامت کمک شایانی میکند. در این مقاله بیشتر در این باره صحبت کردهایم:
روش های بازاریابی پزشکی و معرفی پزشکان
4 ایده برای برندسازی پزشکان
ما در این مقاله به ۴ ایده برندسازی پزشکان میپردازیم تا شمارا با سرعت بیشتری بهسوی اهدافتان سوق بدهد. این موضوع بهتنهایی باعث گردیده تا زمان، هزینه و تلاش هدررفتهتان را جبران نمایید.
۱_تداوم اولویتبندی
برند سازی بهمثابه اعتبار شخصی عمدتاً بر روی قابلیت اطمینان متمرکز است. بنابراین، اگر هدف شما برند سازی در حیطه پزشکی است تلاش کنید تا با اقدامات مرتبط با بیماران چنین امری را عملی کنید. بهعنوانمثال، تلاش کنید تا با در نظر گرفتن شرایط والدین مشغول بهعنوان یک پزشک اطفال محبوب نزد همگان شناخته شوید. اگر بهعنوان پزشک اطفال در ساعات اولیه صبح و یا شبها در دسترس والدین و فرزندشان باشید، این امر به برند سازی شما کمک خواهد کرد.
بنابراین به نظر میرسد اگر تماموقت و هزینه خود را صرف امور تبلیغاتی اعم از وبسایت، لوگو، بروشور، بنر و… کنید اما تجارب شخصی بیماران متناقض و ناسازگار باشند، برند سازی در حیطه پزشکی بیهوده است!ایجاد یک تصور بصری قوی و عمیق ضمن بیان اهداف تبلیغاتی مطابق با تجارب شخصی بیمار شمارا از کوتاهترین مسیر ممکن به مقصد میرساند. برند خود را در این کوتاهترین مسیر با صرف وقت و هزینه کمتر در خاطر بیماران حک کنید.
۲-به دنبال بازخورد باشید
همیشه مطمئن شوید که برند سازی در راستای نیت شماست. در این مسیر به بازخوردهای صادقانه بیماران نیاز خواهید داشت که معمولاً هم آن را به سادهترین شکل ممکن دریافت میکنید. برای تحقق این امر، از بررسیها و نظرسنجیهای آنلاین شروع کنید. احتمالاً این کار هزینه زیادی به دنبال نخواهد داشت. بررسی دیدگاه بیمار قادر است حقایق را رو کند. باآنکه مواجهشدن با حقایق همیشه سخت است اما با درک واقعیت قادر خواهید بود تا مسیر برند سازی خود را تغییر بدهید. اگر به دنبال برند سازی هستید، باید علاوه بر در دسترس بودن خدمات عالی نیز ارائه بدهید.
شما در مرحله دریافت بازخورد جدا از نظرات بیماران میتوانید از سایر پزشکان همرده که با شما در یک مرکز درمانی کار میکنند، کمک بگیرید. شنیدن نظرات همکاران درباره خدمات شما میتواند تأثیرات بسزایی در فرآیند برندسازی پزشکان داشته باشد.
۳_هر کاری را نکنید!
تقلا نکنید. خودتان را به این در و آن در نزنید. درواقع تلاش نکنید تا بهترین شوید. بسیاری از پزشکان در طول دوران کارکرد خود تلاش کردهاند تا با تحقق خواستهها و مقاصد دیگران هر کاری را انجام دهند تا بهترین بمانند! این عمل هرچند دشوار اما غیرممکن است. شما قادر نیستید با عملی کردن ایدههای دیگران تا ابد از نردبان آنها بالا بروید! به نظر میرسد خوب بودن کافی است. فراموش نکنید خوب بودن بهاندازه خود متفاوت به نظر میرسد. تلاش کردن برای هر کاری شمارا از نگاه بیماران به فردی مشکوک تبدیل میکند. بنابراین، تقلا کنید وظایف خودتان را به انجام برسانید و بدانید چهکاری را بکنید!
برندسازی پزشکان را به چند عامل کلیدی محدود کنید. این امر برند سازی شما را تسهیل خواهد کرد. ازاینرو، شانس بیشتری برای ایستادن و تحقق آرمانهایتان خواهید داشت.
۴_زمان طبقهبندی و تازهسازی فرارسیده…
پایان تمام مراحل نوسازی است. یک مرور بر روی تمام اقداماتی که تاکنون انجام داده و بهپایان رسانیدهاید. به نظر میرسد وقت بازرسی و ارزیابی تمام موارد بازاریابی و برندسازی پزشکان فرارسیده است. بهتر است تمام عناصر موجود از لوگو، وبسایت و حتی نام برند را بررسی جزئی نمایید.
احتمالاً در حال حاضر وقتی به لوگو، وبسایت و نام تجاری خود نگاه میکنید، آهی میکشید و احساس تمامشدگی میکنید.
این امکان وجود دارد که در چند سال گذشته حین طراحی لوگو به فکر ایدهها و اهداف دیگری بودید که امروز دیگر چندان برایتان اهمیت ندارد. بنابراین، سعی کنید لوگو و دیگر موارد برندسازی پزشکان را مطابق بازمان کنونی تغییر بدهید. لازم نیست نشانهای بازاریابی در حیطه پزشکی را هرروزه زیر ذرهبین بگذارید و آنها را عوض بدل کنید! این تغییرات باید حداقل هر ۵ سال یکبار صورت بگیرند. اطمینان حاصل کنید که موارد تبلیغاتی بهکار گرفته تا امروز نشانی از بازاریابی در حیطه پزشکی دارند.
بیشتر بخوانید:
مشتری مداری در پزشکی یک مولفه بسیار مهم است زیرا مشتری مداری نهتنها در صنف پزشکی بلکه در تمام اصناف بازخورد مثبت بهجای میگذارد. یکی از مهمات صنف پزشکی خلاف تصور عموم بازاریابی و مشتری مداری به شمار میرود. ما در این مقاله به ۷ راز مشتری مداری در صنف پزشکی پرداختهایم:
رازهای طلائی مشتری مداری در پزشکی