داروخانه ی مدرن به طراح و متخصص باتجربه‌ای برای اجرای بخش‌های مختلف نیاز داره. در گذشته داروخانه‌ها فروشگاه‌هایی با قفسه‌های دارویی تا سقف چیده‌شده بودن که هیچ‌گونه سلیقه‌ای در نمای بیرونی یا دکوراسیون داروخانه به‌کار نمی‌رفت. اغلب اون‌ها یه تابلوی کوچیک داشتن که به‌سختی دیده می‌شد.

ناگفته نماند که گذراندن ساعت‌های طولانی در این محیط برای پرسنل و دکتر داروخانه هم کسل‌کننده بود.

اما رفته‌رفته این فروشگاه‌ها دامنه فعالیت خودشون رو اضافه و خدمات بیشتری به مردم عرضه کردن. دولت هم برای نظارت بهتر و بالا بردن کیفیت کار این مراکز پخش دارو، در سال‌های اخیر آیین نامه و قوانین جدیدی وضع کرده. این قوانین از تهویه ی داروخانه تا تابلو سردر و دکوراسیون داروخانه رو شامل می‌شه.

این روز‌ها داروخانه‌های زیادی در سطح شهر دیده میشن که در رقابت شدیدی با هم هستن. اولین گام برای جلب توجه مشتری، نمای بیرونی و خصوصا تابلو داروخانه هست. به همین دلیل اجرای این بخش اهمیت زیادی داره. در این مطلب ابتدا در مورد اهمیت تابلو‌ها می‌گیم و سپس چند مدل از رایج‌ترین تابلوها رو به شما معرفی می‌کنیم. در آخر هم نکات مهمی که موقع سفارش تابلو باید در نظر گرفته بشه رو مرور می‌کنیم. اگر قصد افتتاح یه داروخانه ی مدرن و ایده‌آل رو دارید با ما همراه باشید…

اهمیت تابلو در نمای بیرونی داروخانه مدرن

این روز‌ها تبلیغات به‌قدری اهمیت پیدا کرده که رشته‌های متنوع دانشگاهی، این علم رو به دانشجوها آموزش میدن. همه افرادی که کار جدیدی رو شروع می‌کنن، برای معرفی محصولات یا فروشگاهشون خواه ناخواه باید تبلیغ کنن. نصب تابلو در سردر فروشگاه برای معرفی اون به رهگذر‌ها، اولین و ساده‌ترین نوع تبلیغه که از قدیم رواج داشته.

با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، تابلو‌ها هم از حالت ساده بیرون اومدن و به لوازمی جذاب، زیبا، چشم‌گیر و مدرن تبدیل شدن که هر بیننده و رهگذری رو به سمت خودشون جلب می‌کنن.

در گذشته که تابلو‌ها شبیه به هم بودن، پیدا کردن یک فروشگاه خاص از میان فروشگاه‌های دیگه کار سختی بود.

امروزه با توجه به زیاد بودن تعداد فروشگاه‌ها در سطح شهر، پیدا کردن داروخانه از میان اون‌ها می‌تونه کار سختی باشه. اما بر سردر داروخانه ی مدرن امروزی طبق آیین نامه تابلوهای چشم‌گیری نصب می‌کنن که تشخیص اون از میان فروشگاه‌های دیگه راحت باشه. نصب تابلو مناسب، هم کار مشتری رو آسون می‌کنه و هم باعث فروش و جذب مشتری بیشتر میشه.

انواع تابلو

تابلو مغازه اولین موردیه که به‌چشم میاد و در اغلب موارد کاربری فروشگاه رو مشخص می‌کنه. سال‌هاست مغازه‌دارها برای معرفی فروشگاهشون به مردم از تابلو استفاده می‌کنن. این وسیله تبلیغاتی با گذشت زمان پیشرفت زیادی کرده، به‌صورتی که ساخت تابلو به یه بیزینس اختصاصی تبدیل شده.

متریال تابلوهای قدیمی از چوب یا استیل بود. بعد از اون فلکسی به بازار اومد که استقبال خوبی هم ازش شد.

این روزها تابلوهایی از جنس آلومینیوم یا چلنیوم، پلاستیک فشرده، کامپوزیت، ال ای دی متحرک، ال ای دی ثابت و… دیده میشن که هر کدوم مزایا و معایبی دارن:

  • تابلوهای چوبی: چون از چوب ساخته میشه به طبیعت آسیب نمی‌زنه و برای دوست‌داران طبیعت جذابه ولی برای استفاده در مناطق مرطوب مناسب نیست مگر با روکش عایق.
  • تابلو استیل: یکی از قوی‌ترین متریال‌ها برای ساخت تابلو استفاده از استیله که طرفدار‌های زیادی داره. از معایب اصلی این نوع تابلو در صورت کیفیت پایین استیل، حساسیت اون در برابر رطوبت زیاده. این امر در مناطق مرطوب موجب زنگ‌زدگی و پوسیدگی میشه و جلوه و زیبایی اون رو از بین می‌بره.
  • تابلو فلکسی: اسکلت این نوع تابلو فلزیه و توسط فلکس پوشیده میشه. تنوع طرح و رنگ در این تابلو‌ها خیلی زیاده و کیفیت چاپ، طراحی و رنگ‌های استفاده‌شده در قیمت اون تاثیر داره. نورپردازی این‌مدل تابلو به‌وسیله مهتابی تامین میشه.
  • مزیت این نوع تابلو، قیمت مناسب، قابلیت انعطاف فلکس و جلوه زیاد اونه.
  • تابلوی چلنیوم (حروف برجسته): این نوع تابلو طرفدارهای زیادی در بین مغازه‌دارها پیدا کرده. انعطاف‌پذیری بالای اون موجب شده تا در طرح‌ها و اشکال مختلف ساخته بشه و نمای زیبایی به سردر فروشگاه‌های مختلف بده.
  • مزایای اون دوام بالا، مصرف برق کم و امکان ترکیب با متریال‌های دیگه تابلو‌سازیه.
  • کامپوزیت: یکی از جدید‌ترین نوع تابلوها کامپوزیته که در سال‌های اخیر وارد بازار شده. مهم‌ترین مزیت اون نسبت به انواع دیگه، مقاومت بالا در برابر رطوبت، نور خورشید و عوامل طبیعی دیگه هست. این امر موجب بالا رفتن طول عمر این نوع تابلو شده و طرفدارای زیادی پیدا کرده.
  • انعطاف‌پذیری و قابلیت تبدیل اون به اشکال مختلف، مزایای اون رو بیشتر کرده.
  • تابلو ال ای دی: یکی از جدیدترین تابلوها هست که در ساخت اون از لامپ‌های ال ای دی استفاده میشه که به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم میشه. در نوع ثابت، طرح یا نوشته مورد نظر با چیدن لامپ‌ها کنار هم ساخته میشه. اما در نوع متحرک با استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی نوشته‌های مورد‌نظر روی تابلو ساخته شده از لامپ ال ای دی، کنترل میشه.

نکات مهم برای انتخاب تابلو ایده‌آل برای داروخانه

این روز‌ها داروخانه‌های زیادی در سطح شهر دیده میشن که هر کدومشون به‌نوعی برای جذب مشتری بیشتر تلاش می‌کنه. اولین راه جلب نظر مشتری، احداث داروخانه ی مدرن و نصب تابلو متناسب بر سردر فروشگاهه.

در انتخاب تابلو که در بخش بیرونی دکوراسیون داروخانه قرار داره نکات دیگه‌ای هم مهمه مثل: نوع، ابعاد، طرح، رنگ تابلو، انتخاب عنوان مناسب برای نام داروخانه، انتخاب متریال مناسب با توجه به آب و هوای منطقه، نورپردازی قوی و محل نصب مناسب به‌طوری که برای همه قابل رؤیت باشه. (محل نصب تابلو نباید مانع تهویه ی داروخانه بشه)

کلام آخر

امروزه وجود داروخانه در تمام مناطق شهر به امری واجب و لازم تبدیل شده. در هر محله از شهر حداقل یک داروخانه ی مدرن دیده میشه. آیین نامه جدید داروخانه‌‌ها، علاوه بر مواردی مثل مساحت، دکوراسیون داروخانه، تهویه ی داروخانه و… به تابلو این فروشگاه‌ها هم توجه کرده.

نمای تابلو داروخانه باید از دور قابل تشخیص باشه و افرادی که به دنبال این نوع فروشگاه هستن، به‌راحتی اون رو پیدا کرده و دارو یا لوازم مورد نیاز خودشون رو تهیه کنن.

امتیاز دهی