خلاصه:روش‌های بازاریابی پزشکی و خدمات درمانی یکی از بهترین دیدگاه‌هایی هست که نسبت به‌سلامت جامعه می‌باشد. این نوع روش‌های بازاریابی  تلاش می‌کند با به‌کارگیری روش‌های به‌روز و نوین بازاریابی به انتقال پیام‌های مرتبط با سلامتی و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه کمک کند. این نوع روش‌های بازاریابی به ارتقاء سلامت و کسب‌وکارهای سلامت کمک شایانی می‌کند.

روش‌های بازاریابی امروزه، در تجارت بسیار مهم می‌باشد. بازاریابی و رسانه‌ها بخش مهمی از رشد سازمانی – شرکتی و حتی برای شیوه‌های پزشکی تبدیل‌شده‌اند. حقیقت این است که مردم بیشتر و بیشتر به جستجوی اطلاعات در اینترنت و همچنین پیدا کردن یک سیستم پزشکی عالی در اینترنت هستند که این کاربر عهده بازاریابان هست. وقتی یک نفر با استفاده از بازاریابی اینترنتی بتواند یک پزشک خوب یا کالای پزشکی عالی را بیابد، خود شخص می‌تواند به‌عنوان یک بازاریاب غیررسمی کار کند، و این به سود پزشک می‌باشد که بتواند خود را بیشتر در نظر دیگران معرفی کند .

یا در فروشگاه‌های کالای پزشکی به‌راحتی کالای خود را به فروش و معرفی کنند فقط با یک بازاریابی دقیق و عالی در اینترنت می‌توان به‌راحتی بازاریابان غیررسمی را پیدا کرد.

در این روش اطلاعات بسیار وسیعی را ازجمله اطلاعات بهداشتی را می‌توان به کاربران و مشتریان انتقال داد. تحقیقات مرکز گزارش می‌گوید که ” ۷۲ درصد از کاربران اینترنت درروش بازاریابی پزشکی به اطلاعات پزشکی و یا کالاهای پزشکی استفاده کرده‌اند، این بدان معنا هست که پزشکان، بیمارستان‌ها و فروشگاه‌های کالاهای پزشکی باید “بازمان” به‌پیش بروند و حداقل وب‌سایت آنلاین را ایجاد کنند، و همچنین از بازاریابان حضوری برای بهبود سیستم کاری خود استفاده ببردند.

بر اساس نظرسنجی سال در آمریکا در سال ۲۰۰۸ از دوازده هزار پزشک، تنها ۱۷٪ پزشکان وضعیت مالی خود را به‌عنوان “سالم و سودآور” رتبه‌بندی کردند. ۱۷ درصد! و همین ۱۷ درصد از روش‌های بازاریابی پزشکی استفاده کرده‌اند.

بنابراین، نتیجه‌گیری می‌شود که روش‌های بازاریابی می‌تواند راهبردی بسیار عالی در جهت کسب سود برای کار پزشکی می‌باشد. چه برای شخص پزشک و چه برای فروشگاه‌های لوازم پزشکی.

روش‌های بازاریابی در تلویزیون

این روش‌ها را می‌توان به‌راحتی در تلویزیون اجرا و پیاده کرد، در تلویزیون به‌راحتی می‌توان با استفاده از انیمیشن های خاص و جلوه‌های تصویری تبلیغات عالی و وسیع را انجام داد که روش‌های عالی است ولی چرا تلویزیون ؟ این به این دلیل است که همه افراد تقریباً مدتی را در روز مشغول تلویزیون می‌شوند، تلویزیون و روش‌های بازاریابی را در رسانه‌های صوتی و تصویری را اصطلاحاً آفلاین می‌گویند. در یک تحقیق در بیمارستان‌های آمریکا و اروپا که توسط گوگل در سال ۲۰۱۲ اجراشد ، ۸۴ درصد از بیماران از منابع آفلاین برای تحقیق استفاده می‌کنند. در زیر درصدهایی از مردم که از رسانه‌های آفلاین استفاده می‌کنند:

۳۲٪ از بیماران از تلویزیون برای تحقیق استفاده می‌کنند.

۲۰٪ از بیماران از مجلات برای تحقیق استفاده می‌کنند.

۱۸٪ از بیماران از روزنامه برای تحقیق استفاده می‌کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد که رسانه‌های آفلاین هنوز هم درروش بازاریابی مؤثر هستند. در حقیقت، با رویکرد مناسب، می‌توان روش‌های بازاریابی پزشکی را قدرتمندتر از رسانه‌های آنلاین تشخیص داد. به‌عنوان‌مثال، مرکز ارتوپدی بیمارستان سنت فرانسیس در آمریکا جهت روش‌های بازاریابی پزشکی با یک آژانس قرارداد بستند تا به آنها کمک کنند تا تبلیغات تلویزیونی ، چاپی و تبلیغاتی را تشکیل دهند که موجب تحریک مثبت مردم باعث نفوذ بازار ۷۵ درصدی در بازارهای تجارت پزشکی شده.

روش‌های بازاریابی با استفاده از تبلیغات کمپین‌ها

درروش بازاریابی با استفاده از کمپین‌ها، یک چالش بسیار عمیق برای بازاریابان به وجود می‌آورد، چون برای روش‌های بازاریابی پزشکی زمان وجود ندارد که بتوانید افراد را به طریق آفلاین یا آنلاین جذب کنید پس بنابراین می‌بایست در کمپین‌ها با استفاده از کارایی پزشک، خدمات عمومی عالی و خیرخواهانه را برای مراجعین انجام داد، تا مراجعین به پزشک و کالای پزشکی خاصی که در این کمپین‌ها وجود دارد اعتماد و اطمینان کنند. همچنین در این کمپین‌ها می‌توانید با استفاده از تبلیغات و روش‌های بازاریابی پزشکی بر روی کاغذ و یا کاتالوگ به معرفی پزشک و کالای موردنظر بپردازید تا در زمان کوتاه بهترین نتیجه گرفته شود.

جذب بیماران در رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ارجاع

در این روش باید دانست که، رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های مانند توییتر نباید نادیده گرفته شود. افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی جهت تبلیغات و بازاریابی امروزه موردتوجه قرارگرفته. طبق آمار نشان داده‌شده که حدود ۳۱ درصد مراجعین به پزشکان و خدمات پزشکی و همچنین سیستم‌های فروشگاهی پزشکی از طریق رسانه‌های اجتماعی بازاریابی و جذب‌شده‌اند.

آنها گفته‌اند که از سایت هاو رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک، یوتیوب و انجمن‌های آنلاین برای مسائل مربوط به‌سلامت استفاده می‌کنند و از آن طریق با بازاریابان پزشکی وصل شده‌اند.