اهمیت روشهای بازاریابی پزشکی
روشهای بازاریابی پزشکی و خدمات درمانی یکی از بهترین دیدگاههایی هست که نسبت به سلامت جامعه میباشد. این نوع روشهای بازاریابی تلاش میکند با بهکارگیری روشهای بهروز و نوین بازاریابی به انتقال پیامهای مرتبط با سلامتی و ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه کمک کند. این نوع روشهای بازاریابی به ارتقاء سلامت و کسبوکارهای سلامت کمک شایانی میکند.
روشهای بازاریابی امروزه، در تجارت بسیار مهم میباشد. بازاریابی و رسانهها بخش مهمی از رشد سازمانی – شرکتی و حتی برای شیوههای پزشکی تبدیلشدهاند. حقیقت این است که مردم بیشتر و بیشتر به جستجوی اطلاعات در اینترنت و همچنین پیدا کردن یک سیستم پزشکی عالی در اینترنت هستند که این کاربر عهده بازاریابان هست. وقتی یک نفر با استفاده از بازاریابی اینترنتی بتواند یک پزشک خوب یا کالای پزشکی عالی را بیابد، خود شخص میتواند بهعنوان یک بازاریاب غیررسمی کار کند، و این به سود پزشک میباشد که بتواند خود را بیشتر در نظر دیگران معرفی کند.
یا در فروشگاههای کالای پزشکی بهراحتی کالای خود را به فروش و معرفی کنند فقط با یک بازاریابی دقیق و عالی در اینترنت میتوان بهراحتی بازاریابان غیررسمی را پیدا کرد.
در این روش اطلاعات بسیار وسیعی را از جمله اطلاعات بهداشتی را میتوان به کاربران و مشتریان انتقال داد. تحقیقات مرکز گزارش میگوید که ” ۷۲ درصد از کاربران اینترنت در روش بازاریابی پزشکی به اطلاعات پزشکی و یا کالاهای پزشکی استفاده کردهاند، این بدان معنا هست که پزشکان، بیمارستانها و فروشگاههای کالاهای پزشکی باید با زمان بهپیش بروند و حداقل وبسایت آنلاین را ایجاد کنند، و همچنین از بازاریابان حضوری برای بهبود سیستم کاری خود استفاده ببردند.
بر اساس نظرسنجی سال در آمریکا در سال ۲۰۰۸ از دوازده هزار پزشک، تنها ۱۷٪ پزشکان وضعیت مالی خود را بهعنوان “سالم و سودآور” رتبهبندی کردند. ۱۷ درصد! و همین ۱۷ درصد از روشهای بازاریابی پزشکی استفاده کردهاند.
بنابراین، نتیجهگیری میشود که روشهای بازاریابی میتواند راهبردی بسیار عالی در جهت کسب سود برای کار پزشکی میباشد. چه برای شخص پزشک و چه برای فروشگاههای لوازم پزشکی.
بیشتر بخوانید:
برندسازی پزشکان یکی از اقدامات هوشمندانه به شمار میرود که کمتر کسی به جزئیات آن توجه کرده است. اگرچه برند سازی و بازاریابی در این حیطه چندان مرسوم نشده اما پیشنهاد ما این است که شما بهعنوان پزشک اصلاً از آن غافل نشوید! در این مقاله بیشتر در این باره صحبت کردهایم:
برندسازی پزشکان و تبدیل یک پزشک به برند در حوزه کاری خود
روشهای بازاریابی پزشکی در تلویزیون
این روشها را میتوان بهراحتی در تلویزیون اجرا و پیاده کرد. در تلویزیون بهراحتی میتوان با استفاده از انیمیشن های خاص و جلوههای تصویری تبلیغات عالی و وسیع را انجام داد که روشهای عالی است ولی چرا تلویزیون؟ این به این دلیل است که همه افراد تقریباً مدتی را در روز مشغول تلویزیون میشوند، تلویزیون و روشهای بازاریابی را در رسانههای صوتی و تصویری را اصطلاحاً آفلاین میگویند. در یک تحقیق در بیمارستانهای آمریکا و اروپا که توسط گوگل در سال ۲۰۱۲ اجراشد ، ۸۴ درصد از بیماران از منابع آفلاین برای تحقیق استفاده میکنند. در زیر درصدهایی از مردم که از رسانههای آفلاین استفاده میکنند:
۳۲٪ از بیماران از تلویزیون برای تحقیق استفاده میکنند.
۲۰٪ از بیماران از مجلات برای تحقیق استفاده میکنند.
۱۸٪ از بیماران از روزنامه برای تحقیق استفاده میکنند.
بنابراین به نظر میرسد که رسانههای آفلاین هنوز هم درروش بازاریابی مؤثر هستند. در حقیقت، با رویکرد مناسب، میتوان رسانههای بازاریابی پزشکان به صورت آفلاین را قدرتمندتر از رسانههای آنلاین تشخیص داد. بهعنوانمثال، مرکز ارتوپدی بیمارستان سنت فرانسیس در آمریکا جهت روشهای بازاریابی پزشکی با یک آژانس قرارداد بستند تا به آنها کمک کنند تا تبلیغات تلویزیونی، چاپی و تبلیغاتی را تشکیل دهند که موجب تحریک مثبت مردم باعث نفوذ بازار ۷۵ درصدی در بازارهای تجارت پزشکی شده.
روشهای بازاریابی با استفاده از تبلیغات کمپینها
در روش بازاریابی با استفاده از کمپینها، یک چالش بسیار عمیق برای بازاریابان به وجود میآورد، چون برای روشهای بازاریابی پزشکی زمان وجود ندارد که بتوانید افراد را به طریق آفلاین یا آنلاین جذب کنید پس بنابراین میبایست در کمپینها با استفاده از کارایی پزشک، خدمات عمومی عالی و خیرخواهانه را برای مراجعین انجام داد، تا مراجعین به پزشک و کالای پزشکی خاصی که در این کمپینها وجود دارد اعتماد و اطمینان کنند. همچنین در این کمپینها میتوانید با استفاده از تبلیغات و روشهای بازاریابی پزشکی بر روی کاغذ و یا کاتالوگ به معرفی پزشک و کالای موردنظر بپردازید تا در زمان کوتاه بهترین نتیجه گرفته شود.
جذب بیماران در رسانههای اجتماعی و بازاریابی ارجاع
در این روش باید دانست که رسانههای اجتماعی و شبکههای مانند توییتر نباید نادیده گرفته شود. افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی جهت تبلیغات و بازاریابی امروزه موردتوجه قرارگرفته. طبق آمار نشان دادهشده که حدود ۳۱ درصد مراجعین به پزشکان و خدمات پزشکی و همچنین سیستمهای فروشگاهی پزشکی از طریق رسانههای اجتماعی بازاریابی و جذبشدهاند.
آنها گفتهاند که از سایت ها و رسانههای اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، یوتیوب و انجمنهای آنلاین برای مسائل مربوط به سلامت استفاده میکنند و از آن طریق با بازاریابان پزشکی وصل شدهاند.
بیشتر بخوانید:
مشتری مداری در پزشکی یک مولفه بسیار مهم است زیرا مشتری مداری نهتنها در صنف پزشکی بلکه در تمام اصناف بازخورد مثبت بهجای میگذارد. یکی از مهمات صنف پزشکی خلاف تصور عموم بازاریابی و مشتری مداری به شمار میرود. ما در این مقاله به ۷ راز مشتری مداری در صنف پزشکی پرداختهایم:
رازهای طلائی مشتری مداری در پزشکی