آیین‌نامه تاسیس داروخانه توسط سازمان غذا و دارو تنظیم میشه. همه ما در طول زندگی به دلایل مختلف بیمار شده و به پزشک مورد اعتمادمان مراجعه می‌کنیم. پزشک نیز داروهایی را با توجه به نوع بیماری برای ما تجویز می‌کنه.

گاهی بعد از خرید دارو و مصرف آن به نتیجه مطلوب نرسیده یا به دلیل بروز عوارضی مجبور به قطع دارو و مراجعه مجدد به پزشک می‌شیم. در برخی موارد نیز اشتباه تکنیسین نسخه‌پیچ در جمع‌آوری نسخه و خطا در تحویل دارو چنین مشکلاتی را به‌وجود میاره.

برخی افراد برای اطمینان از داروی خریداری شده مجددا به پزشک معالج مراجعه کرده و دارو‌ها رو نشون می‌دن. انجام این‌کار در مواردی که فاصله داروخانه و مطب زیاده وقت و انرژی زیادی از بیمار می‌گیره.

مطالعات انجام شده در این زمینه نشون می‌ده دلیل بستری شدن درصد قابل توجهی از بیماران، خصوصا در میان سالمندان، به دلیل مصرف داروی نامناسبه.

برای حل این مشکل باید طراحی داخلی داروخانه به‌گونه‌ای انجام بشه که درصد خطای انسانی را به حداقل برسونه.

در این مطلب ابتدا شما را با دلایلی که موجب بروز خطای انسانی هنگام تحویل دارو می‌شه آشنا کرده و سپس راهکار‌های کاهش این‌گونه خطاها را بررسی می‌کنیم.

در انتها نیز خصوصیات داروخانه‌های مدرن، دلایل تمایل مشتریان برای مراجعه بیشتر به موردی خاص و شرایط ایده‌آل در این مراکز را شرح خواهیم داد.

علل بروز خطاهای دارویی!

یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد مشکل در بین بیماران خطاهای دارویی است. این خطا در برخی موارد نادر ممکنه از جانب پزشک معالج صورت بگیره. علت اون می‌تونه خستگی ناشی از ساعات بالای کاری، مشکلات روحی و… باشه. در این حالت تجویز غلط دارو، انتخاب دوز نامناسب، دستور غلط برای آماده‌سازی دارو، تداخل دارویی یا از قلم انداختن یکی از دارو‌های مهم توسط پزشک منجر به ایجاد مشکلاتی در بیمار می‌شه.

اما اغلب خطاهای دارویی در داروخانه‌ها صورت می‌گیره و دلایل اون شلوغی، ناخوانا بودن نسخه پزشک، خستگی پرسنل به دلیل ساعات کار طولانی، چیدمان غیر اصولی دارو‌ها و… هست. تحقیقات انجام شده در این زمینه ثابت کرده طراحی قفسه‌ها تاثیر زیادی در دسترسی آسان پرسنل به داروها و کاهش این اشتباهات داره.

در این بین طراحی داروخانه توسط افراد دوره‌دیده کمک شایانی به پرسنل برای تحویل صحیح و به‌موقع دارو می‌کنه. یکی از مواردی که در آیین‌نامه تاسیس داروخانه در سال ۱۴۰۰ به آن توجه زیادی شده، وجود قفسه‌بندی و کشو‌های مناسب و کاربردی در دکوراسیون داروخانه است.

راهکارهای کاهش خطای انسانی در تحویل دارو

افرادی که تصمیم به افتتاح داروخانه یا تعویض طراحی داخلی آن می‌گیرند، برای رسیدن به فضای ایده‌آل و بالا بردن فروش و راندمان کار باید از متخصصان طراحی در این زمینه کمک بگیرند.

اما مهم‌ترین نکته، تحویل صحیح و بدون خطای دارو‌ها به مشتریه که در سایه نظم و چیدمان صحیح امکان‌پذیر هست. اما وجود نظم به‌تنهایی کافی نبوده و چینش دارو‌ها و توجه به نوع دارو و ترتیب آن‌ها در طبقه‌ها در کاهش خطا بسیار مؤثره.
هر گونه اشتباه در این زمینه می‌تونه صدمات جبران‌ناپذیری برای بیمار به دنبال داشته باشه.

داروخانه‌های مدرن و دکوراتیو کاربردی

این روز‌ها در اغلب دراگ‌استور‌ها علاوه بر فروش دارو، اجناس دیگری که ارتباطی با سلامت و بهداشت افراد داره هم به‌فروش می‌ره. در اغلب این فروشگاه‌ها لوازم بهداشتی ـ آرایشی نظیر انواع صابون‌ها، شامپو‌ها، کرم‌های تقویت پوست و مو و هم‌چنین انواع کمربند‌ها و دستبند‌های طبی و… دیده می‌شه.

این اجناس در برخی موارد فروش زیادی داشته و درصد قابل توجهی از سود را به خود اختصاص می‌ده. در این بین دکوراسیون داروخانه تاثیر مهمی در جلب مشتری و فروش بیشتر این محصولات داره.

تجربه ثابت کرده سیستم قفسه‌بندی در دکوراسیون داروخانه مدرن امروزی تاثیر زیادی در راندمان کار و پایین آوردن خطاهای انسانی داره. در حال حاضر همه کارفرماها به زیبایی محل کار هم اهمیت زیادی می‌دن. دکوراتیو بودن کشوها و قفسه‌بندی‌ها تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی داروخانه و ایجاد فضایی دلنشین و کاربردی برای پرسنل و مراجعه‌کنندگان داره. علاوه بر موارد ذکر شده مهم‌ترین نکاتی که در طراحی داروخانه باید به آن اهمیت داد عبارتند از:

  • محل قرار‌گیری محصولاتی که بیشترین تقاضا و فروش رو دارن.
  • داروهایی که باید در معرض دید مشتری باشن.
  • محصولاتی که محل قرار گرفتن اون‌ها پشت پیشخوانه.
  • محصولاتی که پایین‌ترین دامنه فروش رو دارن.

چه عواملی موجب مراجعه مجدد مشتری به داروخانه می‌شه؟

این روز‌ها بسیاری از افراد، فقط برای خرید دارو به داروخانه مراجعه نمی‌کنند. اغلب مردم به دلیل اعتمادی که به این فروشگاه‌ها دارند، ترجیح می‌دن محصولات بهداشتی مورد نیاز خود رو هم از این مراکز تهیه کنند.

وجود برند‌های معتبر خصوصا در مورد دارو‌های تقویتی، و تحویل صحیح داروها در ترغیب افراد برای مراجعه به داروخانه‌ای خاص مؤثره.
بهتره بدونید ترتیب چیدمان محصولات در داخل طبقه‌ها و در معرض دید قرار گرفتن اون‌ها هم در راحتی انتخاب و خرید موفق لوازم مورد نیاز مراجعین تاثیر داره.
عواملی مانند نورپردازی، رنگ تم فروشگاه، نوع و کیفیت قفسه‌بندی، فضای نشیمن، لوازم جانبی و دکوراتیو موجود در اون هم در فضای داخلی دراگ‌استور مؤثره.

کلام پایانی

بی‌شک داروخانه‌ها یکی از پرسود‌ترین بیزینس‌ها هستند. وجود این واحد‌های صنفی به عنوان مراکز پخش دارو در همه مناطق مسکونی لازم و ضروریه. خواندن و تفسیر نسخه موردی تخصصیه که بیشتر افراد دانش اون را ندارن. از طرفی تهیه اغلب داروها بدون نسخه پزشک نیز امکان‌پذیر نبوده و باید برای تهیه دارو‌های تجویز شده به داروخانه مراجعه کرد. به همین دلیل پیدا کردن داروخانه‌ای که از مهارت کافی در پیچیدن نسخه برخوردار بوده و نسخه‌های مربوط به موارد مختلف را به‌طور صحیح و بدون نقص به بیمار تحویل بده، اهمیت زیادی در سلامت افراد داره.

بنابراین طراحی داروخانه باید به‌گونه‌ای باشه که پزشک داروساز و پرسنل دچار خستگی و به دنبال اون خطا در تحویل دارو نشن. از طرفی از هنگام تحویل نسخه به تکنسین داروخانه تا تحویل اون، زمانی تقریبا طولانی نیاز هست. طبق آیین‌نامه تاسیس داروخانه، نشیمن داروخانه باید به‌گونه‌ای طراحی بشه که علاوه بر راحتی بیمار فضایی برای انجام مشاوره هم داشته باشه.

اجرای طراحی و ساخت دکوراسیون داروخانه توسط افراد ماهر و دوره‌دیده باعث ایجاد فضایی راحت و دلنشین مطابق با قوانین سال جدید برای پرسنل و مراجعین به داروخانه‌ می‌شه.