
تاثیر رنگ در جذب مشتری؛ بهترین رنگها برای جذب مشتریان
- تیم تحریریه شهرآرا
اکثر طراحان و بازاریابها بر این باورند که رنگها نقش بسزایی در بازاریابی دارند. برخی رنگهای خاص، احساسات مشتریان را تحریک کرده و به جلب نظر آنان کمک میکند. از این رو میخواهیم در این مقاله به تاثیر رنگ در جذب مشتری بپردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با رنگها و تاثیر آنها بر دیدگاه مشتریان آشنا شوید.
تاثیر رنگ در جذب مشتری
آیا تابهحال برایتان اتفاق افتاده با قدم گذاشتن به فضای سبز یا نظاره کردن آسمان آبی آرامش یابید؟ آیا تابهحال از خود پرسیدهاید چرا به هنگام مشاهده رنگ قرمز کمی معذب میشوید؟ این اتفاق ممکن است بارها و بارها پشت چراغقرمز برایتان رخداده باشد!
داروساز و مالک و موسس داروخانه دکتر منصوری
مطالعه روانشناسی رنگها نقش تعیینکننده رفتار انسان را بر عهده داشته و تأثیر روانی رنگها موجب ایجاد واکنشها و بازخوردهای متفاوتی از سوی مشتری میگردد. درواقع میتوان گفت بسیاری از برندهای تجاری سعی دارند با استفاده هوشمندانه از رنگها و تاثیر رنگ در جذب مشتری، بازخوردهای مثبتی از مشتری دریافت کنند.
این موضوع چندی است که جای خود را میان برندهای تجاری سرشناس بازکرده و بازاریابی با رنگها نظر مثبت مشتریان را بهسوی خود جلب کرده است. اگر رنگها را بشناسید، متوجه میشوید که چه رنگی باعث جذب مشتری میشود و یا چه رنگی برای شما مناسب نیست، زیرا رنگ مناسب هر کسب و کار با دیگری متفاوت است.
روانشناسی رنگها در بازاریابی و فروش
چندی است که رنگها با تأثیر روانی قوی خود روی رفتار و تصمیمات اشخاص مطرح شدهاند. بنابراین،روانشناسی رنگها در بازاریابی و فروش یکی از موضوعات روانشناسی به شمار رفته که تقریباً دخالت آن روی بازاریابی جزء محالات است.
بسیاری از طراحان و بازاریابها از این دانش بهطور یکسان در روانشناسی بازاریابی بهره میبرند. از آنجا که رنگ غالباً تنها دلیلِ بصری انتخاب و خرید یک محصول توسط مشتری است، میتوان گفت بازاریابی با رنگها جزء مبتکرانهترین و در عین حال زیرکانهترین مسائل حوزه جلب رضایت مشتری و فروش به شمار میرود.
این در حالی است که یک نظرسنجی ادعا کرده، ۹۳ درصد از خریداران اعلام کردهاند بیشتر تمرکز آنها روی ظاهر عینی محصول بوده و تقریباً ۸۵ درصد دیگر اذعان داشتهاند رنگ تنها دلیل خرید آنهاست. از این رو نمیتوان تاثیر رنگ در جذب مشتری را نادیده گرفت.

تاثیر رنگ در جذب مشتریان چگونه است؟
برای بیان تاثیر رنگ در جذب مشتری، بهتر است به شرح چند نمونه از رنگها بپردازیم. همچنین در با مشاهده تصاویر دکوراسیون داروخانه که توسط شهرآرا طراحی و اجرا شدهاند، میتوانید فضایی که رنگهای مختلف برای مشتریان ایجاد کردهاند را بهتر درک نمایید.
تاثیر رنگ قرمز در جذب مشتری
رنگ قرمز به دلیل ماهیت خود به احساس ضرورت اشاره دارد. ازاینرو، میتوان از این رنگ در فروش فوقالعاده استفاده نمود. علاوه بر این، رنگ قرمز اشتها را تقویت میکند. به همین دلیل اکثر فستفودهای مطرح از این رنگ در دیزاین خود بهره بردهاند. رنگ قرمز حرکت جسمانی بدن را افزایش داده، فشارخون و ضربان قلب را بالاتر از حد معمول میبرد.
تاثیر آبی، رنگ جلب اعتماد، آرامش و اطمینان
رنگ آبی از بدو تولد پسرها مورد استفاده قرار گرفته و رنگ ارجح مردان است. هرگاه سخن از رنگ آبی میشود، پای آب، صلح، آرامش و اطمینان به میان میآید. از این رنگ برای ایجاد احساس امنیت، کاهش اشتها و افزایش بهرهوری استفاده میشود.
رنگ آبی یکی از شایعترین رنگهای موردعلاقه برندهای تجاری محافظهکار است. اگر شما جزء محتاطان عرصه بازاریابی دستهبندی میشوید، بهتر است برای جلب اعتماد مشتری از رنگ آبی استفاده کنید. در این صورت خواهید دید تاثیر رنگ آبی در جذب مشتری تا چه حد خواهد بود.
تاثیر رنگ سبز در جذب مشتری
رنگ سبز یادآور طبیعت، تندرستی، اقتدار و آرامش است. برای استفاده از رنگ سبز هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. بسیاری از فروشگاهها قادرند از این رنگ جهت آرام کردن مشتریان و همچنین ارتقای مسائل محیطزیست بهره ببرند. رنگ سبز هماهنگی را در مغز شما تحریک نموده و تعادل را به سوی قاطعیت هدایت میکند.
رنگ بنفش، رنگ خلاقیت، سلطنت و احترام
از رنگ بنفش بیشتر در دیزاین خانههای سلطنتی استفادهشده است. ازاینرو، رنگ بنفش تداعیگر سلطنت، خِرَد و احترام است. این رنگ محرک حل مسئله و همچنین خلاقیت است. اگر دقت به خرج داده باشید، از رنگ بنفش برای تبلیغات آرایشی و ترویج محصولات زیبایی و ضد پیری نیز استفاده میشود.
تابهحال هزاران مورد پیشآمده که تاثیر رنگ در جذب مشتری را به عینه شاهد بودیم؛ برای مثال به داروخانهای قدم گذاشتیم که نتوانستیم ردی از محصول مورد نظرمان پیدا کنیم. سپس با ناامیدی تمام داروخانه را ترک کردیم و به داروخانهای مراجعه نمودیم که از لحاظ ظاهر و چیدمان قفسههای داروخانه فوقالعاده به نظر میرسد. در آن موقع میتوان بهجرات گفت تمام عناصر طراحی در چیدمان قفسههای داروخانه خلاصهشده است.

بیشتر بخوانید: تاثیر چیدمان دارو در قفسهها در نگاه مشتریان
تاثیر رنگ زرد و نارنجی روی مشتریان
تاثیر رنگهای شاد در جذب مشتری بسیار است و موجب خوشبینی میشوند. رنگ زرد ممکن است نوزاد را به گریه بیندازد، درحالی که رنگ نارنجی حس احتیاط و هشیاری را به ارمغان میآورد. ازاینرو، استفاده از رنگ نارنجی با کمی القای اضطراب به مشتریان همراه است. بسیاری از فروشگاهها برای عدم نزدیکی مشتری به شیشهها و پنجرهها از رنگ نارنجی بهره میبرند.
رنگ مشکی، رنگ قدرت و نفوذ
رنگ مشکی غالباً به نفوذ، قدرت، استواری و نیرو مشهور است. اگرچه رنگ مشکی نماد هوش و ذکاوت است، اما اگر با هوشمندی انتخاب نشود، ممکن است به نشانه رنج و تیرهبختی برداشت شود.
رنگ خاکستری، رنگ سالمندی
رنگ خاکستری نشانه سالمندی، عملی شدن آمال و همبستگی است. این رنگ همچون رنگ مشکی اگر بهطور صحیح استفاده نشود، ممکن است به افسردگی بینجامد.
رنگ سفید: رنگ بیطرفی و امنیت
رنگ سفید در مواقع عدم وجود رنگ و بیطرفی استفاده میشود. این رنگ اکثر اوقات با خلوص، پاکیزگی و امنیت همراه است.

چگونه بهدرستی از تاثیر رنگ در جذب مشتری بهره ببریم؟
نکتهای که در مقاله تاثیر رنگ در جذب مشتری باید به آن توجه شود این است که از کنتراست رنگ بهمنزله کاهش خستگی چشم بهره ببرید و به مشتریان این امکان را بدهید تا توجه خود را روی موارد خاص و مهم متمرکز کنند. از سوی دیگر، استفاده از رنگهای روشن در دیزاین میتواند واکنش احساسی مشتریان را برانگیزد.
بهعنوانمثال، انتخاب و بهرهوری از رنگهای روشن باعث شده مشتریان انرژی بیشتری در خود احساس کنند. این موضوع به بازخورد و واکنش مثبت از سوی آنها بازمیگردد.
آیا برندهای تجاری مطرح از روانشناسی رنگها استفاده میکنند؟
اگر به برخی از برندهای تجاری مطرح در سراسر دنیا توجه کنید، متوجه نام ثابت و پابرجای مکدونالد خواهید شد. استفاده از رنگهای پرانرژی قرمز و زرد به برند شدن مکدونالد دامن زده است. تأثیر روانی این رنگها باعث شده تا اشتهای مشتریان تحریک شود. همزمان کودکان را به خوردن تشویق کرده و برای آنان به برندی محبوب تبدیل شده است. از سوی دیگر اضطراب حاصل از این رنگها مشتریان را در صف به تکاپو میاندازد تا سریعتر حرکت کنند.
این در حالی است که برند تجاری استارباکس، سعی کرده با رنگ سبز آرامش را در کافههای خود پدید آورد. از مشتریان پراسترس دعوت به عملآورده تا با نوشیدن قهوه کمی از اضطرابشان بکاهد.
در این مقاله درباره تاثیر رنگ در جذب مشتری صحبت کردیم و مشخص شد که رنگ چه تاثیری در افزایش سوددهی و میزان فروش دارد. شما هم در کسب و کارتان از رنگ خاصی بهره میبرید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
برند استارباکس چگونه از تاثیر رنگ در جذب مشتری استفاده کرده است؟
برند تجاری استارباکس، سعی کرده با رنگ سبز آرامش را در کافههای خود پدید آورد. از مشتریان پراسترس دعوت به عملآورده تا با نوشیدن قهوه کمی از اضطرابشان بکاهد.
رنگ آبی بیشتر مورد استفاده چه گروهی است؟
رنگ آبی یکی از شایعترین رنگهای موردعلاقه برندهای تجاری محافظهکار است. اگر شما جزء محتاطان عرصه بازاریابی دستهبندی میشوید، بهتر است برای جلب اعتماد مشتری از رنگ آبی استفاده کنید. در این صورت خواهید دید تاثیر رنگ آبی در جذب مشتری تا چه حد خواهد بود.
1 دیدگاه در “تاثیر رنگ در جذب مشتری؛ بهترین رنگها برای جذب مشتریان”
چقدر جالب بود، واقعا ای کاش میشد به کارفرماها این مورد رو خوب تبیین کرد.