
راه اندازی داروخانه آنلاین؛ چالشها و راهحلهای افتتاح داروخانه اینترنتی
- تیم تحریریه شهرآرا
اگر به فکر شروع فعالیت بهصورت اینترنتی و راه اندازی داروخانه آنلاین هستید، اما نمیدانید از کجا شروع کنید و با چالشهای این مسیر آشنا نیستید، پیشنهاد میکنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. ما با یک داروساز موفق در این زمینه صحبت کردهایم و او تجربیات خود را در زمینه راهاندازی داروخانه آنلاین و هزینه راه اندازی داروخانه و نکات مربوط به آن با ما به اشتراک گذاشته است تا کمکی برای داروسازان جوان باشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخی برای تمام سوالهایتان بیابید.
سوالاتی پیرامون راه اندازی داروخانه آنلاین
به نظرتان برای راه اندازی داروخانه آنلاین، سایت اولویت دارد یا اینستاگرام؟
هر دو لازم است؛ چون هنوز افراد زیادی به اینستاگرام و خریدهای آنلاین اعتماد ندارند و نمیتوانند بپذیرند صفحه داروخانه متعلق به شخص خاصی است یا نه و اصالت آن را باید چگونه بررسی کنند؛ پس بودن هر دو کنار هم مهم است و هر دو مکمل هم هستند.
مدیر داخلی داروخانه ایران
حتما به این مهم توجه کنید که اینستاگرام باعث میشود بیشتر شناخته شوید، حتی روی فروش داروخانه حضوریتان هم موثر است و مراجعهکننده بیشتری پیدا میکنید.
اگر سایت داشته باشید، فرآیند خرید سریعتر و بهتر انجام میشود؛ حتی خرید ۲۴ ساعته هم ممکن است؛ زمانی که شما و پرسنل مشغول کار نیستید.
در صورت راهاندازی داروخانه آنلاین، ثبت سفارش بیشتر از چه طریقی انجام میشود؟ اینستاگرام یا سایت؟
از هر دو؛ بسیاری از افراد، اصالت اینستاگرام را از طریق سایت بررسی میکنند تا مطمئن شوند که این داروخانه کجاست، آدرسش چیست، گواهی اعتماد الکترونیک (اینماد) دارد و اینکه اگر خرید کردند، دستشان به جایی میرسد یا نه.
آیا به کل ایران فروش دارید یا فروش شما، فقط مربوط به کرمان است؟
محدودیتی ندارد. از ابتدای راه اندازی داروخانه آنلاین، ما میخواستیم فروش سراسری در کل شهرهای ایران داشته باشیم.

آیا تاسیس داروخانه آنلاین به فروش حضوریتان هم کمک کرده است؟
شهر آرا: در واقع، مشتریان حضوریتان هم از طریق اینستاگرام به شما مراجعه میکنند یا خیر؟
دکتر زارعی: ۱۰۰% همینطور است. یکی از مزایای راهاندازی داروخانه آنلاین همین است. شهر ما کوچک است، بههمین دلیل در بسیاری از تبلیغاتی که میگذاریم، ۸۰% افرادی که درخواست آن کالا را دارند، بهصورت حضوری خرید میکنند و میخواهند کالا را ببینند و با چیز دیگری مقایسه کنند. در شهر ما ۸۰% تقاضای خرید حضوری دارند، ولی باز هم ۲۰% هستند که چون تخفیفات آنلاین شامل حالشان میشود، آنلاین ثبت میکنند. البته ما خرید خارج از استان هم داریم. در واقع راه اندازی داروخانه آنلاین، باعث میشود فروش سراسری داشته باشید.
گروه معماران شهرآرا متخصص در اجرای دکوراسیون داروخانه
دریافت مشاوره برای طراحی و اجرای انواع دکوراسیون مدرن داروخانه
با تکمیل فرم درخواست مشاوره ، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت
چه چالشهایی در مسیر راهاندازی داروخانه آنلاین داشتید؛ بهخصوص در سال اول؟
اگر همان 7 سال پیش از اینستاگرام شروع میکردیم، شاید الان خیلی بزرگتر از چیزی که میبینید، بودیم؛ چون تبلیغات اینستاگرام، چه در زمینه شناخت افراد در شهر ما و چه خارج از استان، بسیار موثر است.
یکی از چالشهایی که در مسیر راهاندازی داروخانه آنلاین داشتیم، این بود که ما یک سایت خام داشتیم و باید کلیه محصولات داروخانه را داخل آن ثبت میکردیم. در آن زمان، پرسنل جداگانهای برای این کار نداشتیم. اینکه پرسنل داروخانه بنشینند و کل محصولات را با مشخصات، قیمت و عکس ثبت کنند، زمان زیادی از ما گرفت. از طرفی تغییر قالب هم داشتیم. همه این مسائل باعث شد میان کار وقفه بیفتد.
از دیگر چالشهای راهاندازی داروخانه آنلاین این است که تغییر قیمت خیلی اتفاق میافتد و تغییرات باید بهسرعت در سایت اعمال میشدند؛ چون داروخانه یک فروش جداگانه دارد و شما باید دقیقا قیمت فاکتورهای داخل داروخانه را با انبار مربوط به سایت و فروش آنلاین تطابق دهید و یکسانسازی قیمتها انجام شود؛ خب این کار فرآیندی زمانبر است و نیاز به پرسنل اضافه و مکان جداگانه برای موجودی کالاها دارد.
اینها مشکلاتی است که باید در پروسه راه اندازی داروخانه آنلاین رفع شود و هر داروسازی که میخواهد سایت و فروش آنلاین داشته باشد، حتماً باید انبار کالاها را از انبار داروخانه جدا کند؛ چون بسیاری اوقات پیش میآید که مثلا ما کالاهای انبار داروخانه را ثبت میکنیم و ممکن است در فروش حضوری موجودی آن کالا صفر شود و آن طرف هم آنلاین خرید انجام میشود و چون کالا موجود نیست، به مشکل برمیخورید. بههمین دلیل باید حتماً قفسهها جدا باشد و کالاها و موجودی آنها جداگانه تعریف شود.
در داروخانه آنلاین، باید از هر محصول چقدر موجودی داشته باشیم؟
در بعضی داروخانهها متراژ انبار زیاد است و یکسری کالاها زیاد هستند و ما خودمان داخل سایت تعداد بیشتری برای آن کالاها تعریف میکنیم. در این صورت، تعدادی که تعریف میکنیم را باید داخل قفسهی فروش آنلاین بگذاریم. در سایت نمیتوان موجودی بعضی کالاها را خیلی زیاد درج کرد؛ مثلا یک کالا را 100 تا موجود داریم، ۹۰ تا تعریف میکنیم؛ ولی خب مثلا ۶ تا از آن بهصورت ثابت در سایت موجود است.
شاید بعضی اوقات میزان تخفیفات انقدر زیاد باشد که خریدار بخواهد مثلا ۳۰ یا ۴۰ عدد از یک کالا بخرد؛ به این خاطر شما نیاز دارید که هر چقدر فروشتان بالاتر میرود، موجودیتان هم بیشتر شود.

تبلیغات هدفمند هم انجام میدهید؟
شهرآرا: برای مثال بخواهید روی برند خاصی کار کنید یا اینکه از ابتدای راه اندازی داروخانه آنلاینتان، تولید محتوای کلی انجام دادهاید (مثلا برای کالایی ۱۰۰ تا موجودی داشته باشید و در رابطه با آن ۱۰۰ تا فقط صحبت کنید و برایش کمپین بگذارید)؟
دکتر زارعی: واقعا اینطور نمیشود؛ چون همه اینستاگرام دارند و نسبت به برندها آگاه هستند. یک روز میبینی یک بلاگر این را تبلیغ میکند و روز دیگر آن را و تقاضا برای برندهای مختلف زیاد است، بههمین دلیل ما باید همه برندها را برای متقاضی کالا داشته باشیم.
برای مثال کالایی مدنظر ماست که فروش بهتر و کیفیت بالاتری دارد و تعداد بیشتری از آن کالا را هم داریم، در چنین شرایطی میتوان محتوای کلی گذاشت و محصول را معرفی کرد و تبلیغات و تخفیفاتی که برای آن هست را در استوری توضیح داد. در واقع این کار محدود نیست و باید همه کالاها باشند.
برای راهاندازی داروخانه آنلاین، چند پرسنل استخدام کردید؟
شهرآرا: بهصرفه است که برای تولید محتوا و پشتیبانی هنگام راه اندازی داروخانه آنلاین، پرسنل جدا استخدام کنیم؟ یا اینکه بهتر است در ابتدا خودمان انجام دهیم و زمانی که فروش بالا رفت، پرسنل را بیشتر کنیم؟
دکتر زارعی: استخدام پرسنل جداگانه بهصرفه است؛ چون واقعاً وقتگیر است. برای مثال اگر خودتان بخواهید تمام این کارها را انجام دهید، فقط 5 ساعت باید پای گوشی بنشینید، قیمتها را بهروز کنید، موجودیهای جدید را داخل سایت ثبت و عکسهای آنها را آپلود کنید.
من بسیاری از کارها را خودم انجام میدادم و وقت زیادی از من میگرفت. باید پرسنل جداگانه برای انجام بهروز کردن قیمتها، ثبت موجودی کالاها و پاسخگویی به مشتریان داشته باشید. در واقع وقتی خیلی از مشتریان دایرکت میدهند، پرسنل باید پاسخگو باشند و راهنمایی کنند. پس در مجموع شما برای پاسخگویی به مشتریان، بهروز کردن قیمتها، ثبت موجودی کالاها و بقیه کارها نیاز به پرسنل دارید. در حال حاضر شاید بین ۶ تا ۱۲ نفر، مستقیم و غیرمستقیم روی سایت و فروش ما کار میکنند.
گروه معماران شهرآرا متخصص در اجرای دکوراسیون داروخانه
دریافت مشاوره برای طراحی و اجرای انواع دکوراسیون مدرن داروخانه
با تکمیل فرم درخواست مشاوره ، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت
در بازار فروش آنلاین رقابت روی چه چیزی است؟
در بازار فروش آنلاین، رقابت روی قیمت است. شما باید بتوانید کالاهای موردنظر را با پایینترین قیمت ارائه دهید تا مشتری جذب شود. بسیاری اوقات پیش میآید که برای محصول خاصی تخفیف ویژه میگذارید و همین باعث جذب مشتری بیشتر میشود.
آیا برای راه اندازی داروخانه آنلاین، هزینه تبلیغات محیطی دادهاید؟ بازدهی آن چطور است؟
بله! تبلیغات محیطی مؤثر است، ولی محتوایی که در اینستاگرام میگذاریم، تاثیر بیشتری دارد. تبلیغات محیطی بیشتر در جذب مشتریان محلی تاثیرگذار است، اما برای گستره وسیعی از مشتریان، اینستاگرام نقش مهمتری ایفا میکند.
چیدمان و دکور داروخانه در فروش آنلاین تأثیر دارد؟
بله! چیدمان و طراحی دکوراسیون داروخانه و شیک بودن آن در نگاه مشتری مهم است و تأثیر مثبتی بر فروش آنلاین دارد. مشتریان به ظاهر داروخانه توجه میکنند و این میتواند در تصمیمگیری آنها برای خرید تأثیرگذار باشد. همچنین، چیدمان منظم و دسترسی آسان به محصولات، باعث افزایش رضایت مشتری میشود.

برای تولید محتوا چه نوع محتوایی برای مخاطب جذابتر است؟
فروش محصولات آرایشی و بهداشتی، تست محصول و موضوعات علمی مانند عوارض داروها و بیماریها جذابتر هستند. مخاطبان به اطلاعات بهروز نیاز دارند و معرفی محصولات به آنها کمک میکند. همچنین، ارائه محتوای آموزشی و علمی باعث افزایش اعتماد مشتریان به داروخانه میشود.
چه پیشنهاداتی برای داروسازان جوان دارید؟
از همان ابتدا خدمات و تبلیغات آنلاین را شروع کنید. اعتماد مشتریان را جذب کنید تا بیشتر شناخته شوید و مشتریان بیشتری جذب کنید. طراحی داروخانه را به گروههای باتجربه بسپارید تا در آینده به مشکل برنخورید. علاوهبر این، همیشه بهروز باشید و از تکنولوژیهای جدید استفاده کنید.
در این مطلب با زیر و بم راه اندازی داروخانه آنلاین و تمام سوالاتی که پیرامون این موضوع برای داروسازان جوان پیش میآید، آشنا شدیم. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما به خوبی پاسخ دهیم. در صورتی که سوالات دیگری داشتید، در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.
چه امکاناتی باید در وبسایت داروخانه آنلاین فراهم شود؟
وبسایت داروخانه آنلاین، باید شامل امکاناتی مانند دستهبندی محصولات، سیستم جستجوی پیشرفته، توضیحات کامل محصولات، نظرات کاربران، سیستم پرداخت امن، پشتیبانی آنلاین و اطلاعات تماس و مشاوره دارویی باشد.
چه روشهایی برای بازاریابی داروخانه آنلاین مؤثر است؟
روشهای مؤثر برای بازاریابی داروخانه آنلاین، شامل بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، ارائه تخفیفها و پیشنهادات ویژه و همکاری با پزشکان و مراکز درمانی است.