دستورالعمل ها و پروتکل های داروسازان در ایتالیا و سراسر جهان

ما در حال تجربه یک حادثه تاریخی بسیار خاص هستیم، یکی از دشوارترین حوادثی که منجر به ایجاد شبکه ای برای مقابله با یک دشمن کشنده مشترک شده است.

من با اجازه نامه ای از طرف همکارانم ، داروسازانی که هرروزه چندین نامه از سراسر جهان از انها دریافت کرده ام ، این مقاله را می نویسم. چیزی که این لحظات را متفاوت می سازد ، توصیه ها و حمایت های متقابل ما از یکدیگر است.
با این حساب ، قصد دارم تا برخی از پروتکل هایی که داروسازان در سراسر کشور به منظور شکست دشمن (ویروس) بکار می گیرند را مورد مقایسه با یکدیگر قرار دهم. من به شکلی نا خواسته در رابطه با این ویروس خبره شدم و فکر میکنم دلیل ان این است که در ایتالیا زندگی میکنم و از اواخر فوریه شاهد کل سناریوی شیوع این ویروس بودم و به شکلی تجربه اش کردم. ایتالیا اولین کشور غربی بوده که با بحران اپیدمی رو در رو شده است. اولین کشوری که با مشکلات مقابله می کند و به انها پایان میدهد. قبل از پیشنهاد اجرای طرح منع تردد ، چاره اندیشی می کند.

زندگی به بیش از یک ماه با محدودیت های جامع چه معنایی به همراه دارد؟

از دیدگاه من عبور از احساساتی ست چون خشم ، اضطراب ، ترس که برای خانواده ، دوستان و یا اشنایان فردی رخ خواهد داد. به معنای تحت فشار قرار دادن ، در نهایت منجر به جنگ شدن و واکنش همگی انها نیز با یکدیگر می باشد.

قبل از پرداختن به دیگر احساسات ، باید حس انزوا فرد را مورد توجه قرار داد. طبق اطلاعیه ای ، این خصوصیات در تمامی خانوارها نیز به طوری یکسان است. بنابراین افراد باید در جایگاهی قرار داشته باشند که با اراده ای قوی بتوانند بر احساسات منفی غلبه کنند و پیروز شوند. کارهایی که قادرید برای رسیدن به خود بهسازی و پیشرفت شغلی خود انجام دهید ، از همین افکار نشأت می گیرند.

با توجه به روابط جدیدی که بین بیمران و داروسازان صورت گرفته ، داروخانه ها نیز نادیده گرفته می شوند. اخیرا با پیدایش متخصصان قابل اعتماد ، افراد زیادی انها را قابل اعتماد می دانند. در حال حاضر ۹ نفر از داروسازان ایتالیایی جان باختند ، از افرادی که کار خود را به طور حرفه ای در خط مقدم( مبارزه با کرونا) پیش می برند. انها با چشمانشان در حالی صورتشان با ماسک پوشانده شده به ما لبخند میزنند.

برخی از دستورالعمل های پروتکل های به کار گرفته شده توسط همکارانم از هفته ها مصاحبه ضمیمه کردم. باید تفاوت هایی بین داروخانه هایی که به طور عادی باز هستند با داروخانه های کرکره بسته ، وجود داشته باشد.
داروخانه هایی که با کرکره بسته کار می کنند ، جایی است که نه به صورت مستقیم بلکه از طریق پنجره های بیرونی ارائه خدمات و توزیع دارو صورت می گیرد. از گزینه ایمن تری است اما فاصله (زمانی) زیادی ایجاد می کند. دیگر خرید آنی از سوی کلاینت (مشتری) صورت نمی گیرد. اما نباید فراموش شود که در حال حاضر درصد بالایی از بیماران هستند که به منظور خرید دارو ، به داروخانه ها دسترسی دارند. کالاهای بسیار محدودی موجود هستند که در این روزهای حساس ، نتیجه فوق العاده ای بدهند.

مشتریان (داروخانه) اکنون به طور کلی در انتظار این هستند که به راحتی از خانه خارج شوند. برای رعایت فاصله مناسب بین هر فرد در صورت ایجاد صف ، استفاده از نوارهایی بر روی زمین جهت علامت گذاری توصیه شده است. داروسازان در محیط کاری نیازمند میز راهنما (بخش ارائه اطلاعات به مشتری در شرکت) ، یک جزیره برای قرار گرفتن دستگاه کارتخوان سیار , سیستم متصل به کارتخوان و گردان ، و به طور واضح یک داروساز باید اموزش ببیند که برای دسترسی به داروها و یافتن انها از یک سو به سوی دیگر برود.

تمامی داروخانه هایی که باز هستند باید پروتکل های بسیار سختگیرانه در انجا اعمال شود.

1- داروسازان : زمانی که روال ایمنی صورت بگیرد ، کارکنان با حس اطمینان و امادگی بیشتری کارشان را مطابق با قوانین انجام می دهند. تمامی افرادی که به مطب داروخانه مراجعه میکنند باید به مجموعه مورد ایمنی مجهز باشند:

دستکش وینیل ، ماسک ، که باید همیشه نگهداری شود. (مدل های FFP2 – FFP3 ترجیها بدون سوپاپ ) توصیه می شود. تب سنج معمولا باید صبح قبل کار و بعد از زمان ناهار استراحت گرفته شود. بیشتر داروسازان نیز از شیلد محافظ استفاده می کنند. ژل های ضدعفونی کننده با ۷۵درصد الکل همیشه روی میز و سرویس بهداشتی به همراه مایع قرار دارند. قبل از پوشیدن دستکش می بایست محیط ضدعفونی شود. لباس های یکبار مصرف اغلب بر روی لباس کار پوشیده میشود. روکش کفش ها و روپوش های سفید رنگ هفته ای یک بار به خشک شویی فرستاده می شوند تا ضدعفونی شوند. بسیاری از داروسازان لباس های خود را مستقیما در داخل ماشین لباسشویی قرار می دهند و کفش هارا داخل کمد جا کفشی می گذارند.

2- چیدمان داروخانه

بسیاری از داروخانه ها دچار تغییراتی شده اند : بلافاصله پس از ورود از درب با ملایمت از مردم خواسته می شود که فاصله خود را با یکدیگر حفظ کنند. برای رعایت فاصله از نوار هایی بر روی زمین یا محافظ پلکسی (طلقی) در جلوی میز کارها استفاده میگردد . ۱ ، ۲ یا ۳ نفر بسته به محیط داروخانه میتوانند همزمان به انجا داخل شوند . مسیر ورود و خروج با هم متفاوت هستند. فاصله از میز می بایست ۱۰۰ سانتی متر (۶ فوت) و همینطور با دیگر افراد نیز باشد. دستگاه توزیع ژل ضدعفونی کننده دست نیز در ورودی قرار می گیرد. علاوه بر سیستم تهویه هوا ، درب ها باز نگه داشته میشوند.

دستگاه اوزوناتور (تصفیه کننده هوا) ، به منظور ضدعفونی کردن محیط داروخانه ها در طول شب روشن هستند و توصیه می شود برای کاهش بار ویروسی ان را در طول روز نیز روشن نگه دارید. نمایش هر نوع محصول از طریق گوندولاس های قرار گرفته در طول مسیر و در تردد بیماران صورت گیرد.

ایمنی داروخانه : تمامی باجه ها باید مجهز به محافظ پلکسی گلاس شفاف باشند که هرگونه تماس را به حداقل برساند. میزها باید سه بار در روز با اب / محلول هیدروژن پراکسید ( برای صفحات پلکسی گلاس) و یا محلول ۷۵ درصد الکل یا هیپوکلریت تمیز و ضدعفونی شوند. ایجاد استاندارد های بهداشتی در تمامی فضاهای قابل مشاهده برای بیماران ، امری بسیار مهم است.

متریال داروخانه : مبلمان می بایست از متریالی ساخته شوند که به راحتی قابل شست شو باشند.
Abs, corian و شیشه (طلق) از جمله متریال قابل شست شو و ضد عفونی کننده هستند که همچنین متخلخل نیستند.

3- مدیریت بیماران

خوش امدگویی : توصیه می شود برای کنترل فشار روانی افرادی که خارج از محیط داروخانه منتظر نوبت خود هستند ، از دستگاه پخش بلیط استفاده شود. روحیه بیماران می بایست با یک تیم (پزشکی) منسجم و بسیار مثبت ، حفظ شود. چشم داروسازان به ما لبخند میزنند و حرف های انها ارامش و اطمینان خاطر به شما بدهد.

پرداخت : از ژل ضدعفونی می بایست بر روی دستکش استفاده کنید ، انگار که با دستان خالی به طور مستقیم به هر مشتری ارائه خدمات کرده اید. قبل و بعد از هر عملیات انجام شده می بایست دستگاه pos ضد عفونی شود. مشتریان باید تا حد امکان برای پرداخت ، از کارت های اعتباری استفاده کنند. بنظر می رسد میزان ماندگاری ویروس ها بر روی سکه ها نسبت به اسکناس کمتر است. مس موجود در سکه ها فعالیت ضد میکروبی بیشتری را اعمال می کند.

(منبع : دکتر Johannes Knoblauch از هامبورگ ، اوریل ۲۰۲۰)

خدمات : انها معمولا علاوه بر فروش غیرحضوری ، خدمات تحویل درب منزل را ارائه می دهند. اما به یاد داشته باشید که یک تابلویی (تبلیغی) بنویسید : ” curbside pickup بیمار است و اصلا حال خوبی ندارد با او تماس بگیرید…”.

همچنین محیطی که راننده وارد ان می شود می بایست کاملا ضدعفونی شود. در حال حاضر به غیر از خدمات صوتی ، تصویری ، برای مشاوره / سوالی یا هرگونه نگرانی خدمات دیگری چون واکسیناسیون وجود ندارد.

محصولات : فروش داروخانه در طی این مدت تغییراتی را نیز به همراه داشته. بهترین محصولاتی که فروش بالایی نیز داشته همیشه به ویروس مربوط می شوند. محصولاتی چون : ماسک ، دستکش ، ژل ، مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل ، دما سنج از راه دور ، مقدار زیادی اکسی متر ، و سپس دیگر محصولاتی مانند رنگ مو ، مو بر ها نیز به فروش می رسند. از انجا که دارو ها در این مسئله حائز اهمیت هستند ، بدیهی است که فروش محصولاتی چون داروهای ضد تب ، محصولات پیشگیری از اسیب ایمنی ، ویتامین ها و مکمل ها رونق یافته است. با این حال باید در نظر داشت که این داروسازان و کارکنان انجا هستند که محصولات را جهت حمایت و کمک به بیماران توصیه و پیشنهاد می کنند.

داروهای بسیاری علاوه بر انواع ضد ویروسی انها که شناخته شده هستند در جهت از بین بردن کووید نیز مورد ازمایش قرار گرفته اند. هیدروکسی کلروکین تنها دارویی است که به طور مستقیم روانه فروش در داروخانه های ایتالیا شده است. داروسازان امروز همانند گذشته در جنگ هستند . بار دیگر با ارج نهادن به سوگند خود به کانون توجه جامعه تبدیل شدند. اکنون حفظ و بهبود چنین نقشی حتی بعد از پایان این وضعیت اضطراری یک نوع چالش محسوب می شود. ارائه چندین سرویس در داروخانه میتواند ان را به مکانی فراتر از عرضه محصولات تبدیل کند.

این پایان مقاله نیست بلکه آغاز همکاری بین المللی بین داروسازان علیه دشمن مشترک است. بنابراین اگر علاقه دارید:

نظرات خود را در رابطه با مباحث ارائه شده اعلام کنید. یا در وبینار رایگان ما که اوایل ماه مه برگزار می شود شرکت کنید. با عنوان : “داروخانه کنونی و پس از کووید “