بسیاری از افراد گمان می‌کنند بازاریابی در صنف پزشکی امری بی‌معناست. این در حالی است که برخی از نکات بازاریابی و رازهای طلائی مشتری مداری در صنف پزشکی باعث رونق کسب‌وکار پزشکان و متخصصان می‌گردد. توجه داشته باشید، هرساله بسیاری از پزشکان و متخصصان معروف هزاران دلار صرف تبلیغات و بازاریابی می‌کنند تا کسب‌وکار خود را حفظ نموده و آن را رونق ببخشند. ازاین‌رو، بیماران بیشتری را نیز جذب می‌نمایند.

شما با اجرای چند تکنیک ساده قادر خواهید بود تا علاوه برافزایش بیماران خود، بازخورد بهتری از تبلیغات اعم از بروشورها، کارت‌های ویزیت و… به‌دست آورید. ما در این مقاله ۸ تکنیک پیشنهادی را گردآوری نموده و آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

بر روی بیماران آینده‌تان سرمایه‌گذاری کنید

بازاریابی شما باید بر روی دکمه‌های داغ بیمارانتان متمرکز باشد. درواقع این دکمه‌های داغ هستند که سبب مراجعه بیماران به مطب شما می‌گردند. به نظر می‌رسد تمام مشکلات، ناراحتی‌ها، سردرگمی‌ها و آشفتگی‌های بیماران موجب انتخاب دکمه‌های داغ می‌شود. دکمه‌های داغ شامل مواردی نظیر میزان درد در طول دوره درمان، شدت انتظار برای رسیدن وقت ملاقات بعدی و نتایج دریافتی درمان می‌باشند.

بازاریابی در صنف پزشکی به شما می‌گوید به‌جای فهرست خدمات و محصولات پیشنهادی‌تان بهتر است دکمه‌های داغ خود را معرفی نمایید.

یک قاعده خوب بازاریابی بیش از آنکه روی “ما” و “برای ما” متمرکز باشد، روی “شما” و “برای شما” تمرکز دارد.

بانام، لوگو و تبلیغ بازاریابی نکنید

مهم‌ترین بخش بازاریابی در صنف پزشکی عنوان است. اگر نام تجاری شما مایکروسافت، استارباکس، نایک و… است، باید بگوییم دیده شدن نام و یا حتی لوگوی شما برای دیگران جذابیت ندارند. درواقع تا وقتی‌که از عنوان و یا تیترهای جسورانه مرتبط با دکمه‌های داغ استفاده نکنید، تغییری در کسب‌وکارتان صورت نمی‌گیرد. خواندن چنین تیترهایی برای خوانندگان جذاب خواهد بود.

 یک پیشنهاد بدون ریسک بدهید

هنگامی‌که افراد آگهی تبلیغاتی شمارا مشاهده می‌کنند، بهترین کار این است که آن‌ها هیچ کاری نکنند! یکی از موارد بازاریابی در صنف پزشکی این است که یک پیشنهاد بدون ریسک به بیمارانتان بدهید. ارائه یک گزارش و یا راهنمای رایگان برای بیماران مناسب است. به‌طور مثال، “۱۰ موردی که باید درباره انتخاب دندان‌پزشک بدانید!” یک مورد رایگان و پیشنهاد بدون ریسک بازاریابی است.

علاوه بر این، شما می‌توانید درباره یکی از خدماتتان تخفیف خاص قائل شوید و یا حتی یک جرم‌گیری رایگان برای دندان مشتری‌هایتان انجام بدهید.

پخش شماره تلفن در فهرست خدمات رایگان چندان ایده حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد. سعی کنید برای تماس دوباره مراجعه‌کننده یک دلیل منطقی به آن‌ها بدهید. اگر در چنین امری موفقیت کسب کنید، قادر خواهید بود تا به‌عنوان یک پزشک و یا دندان‌پزشک محبوب و همچنین بازاریاب موفق در اذهان مشتریان خود باقی بمانید.

 در مقاله‌هایتان ضمیمه بگذارید

درحالی‌که غالباً خوانندگان از خواندن ضمیمه صرف‌نظر می‌کنند، شما با یک ضمیمه حاوی پیشنهاد بدون ریسک و یا شماره تلفن دست به یک اقدام هوشمندانه بزنید.

 به بیماران آینده‌تان آموزش بدهید

ارائه اطلاعات آموزشی یکی از راه‌های جذب مراجعه‌کنندگان بعدی و حتی بیماران آینده می‌باشد. سعی کنید به‌جای آنکه از اعتبارات و افتخارات خودتان بگویید و یا یک لیست بلندبالا از خدماتتان در اختیار مشتریان بگذارید، به آن‌ها ایده و راهنمای بدهید.

به مراجعه‌کنندگان بعدی بگویید به چه مواردی هنگام انتخاب پزشک توجه کنند، چگونه از سلامتی خود مراقبت کنند و یا از مزایای برخی خدمات مرتبط اطلاعات در اختیارشان بگذارید.

بازاریابی مبتنی بر آموزش، به مراجعه‌کنندگان شما اطمینان می‌بخشد که آن‌ها با بازاریابی ارزشمند روبرو هستند نه صرفاً یک تبلیغات آزاردهنده!

با دقت نتایج بازاریابی خود را دنبال کنید

در محل خود یک سیستم کار بگذارید تا با ردیابی بخش‌های بازاریابی دقیقاً متوجه شوید کدام بخش‌ها از بالاترین میزان بازخورد برخوردار بوده‌اند. این موضوع به‌تنهایی ثابت می‌کند کدام بخش‌ها موردتوجه و تأیید مراجعه‌کنندگان شما بوده است.

همه‌چیز را امتحان کنید

هر مورد از بازاریابی را به‌عنوان یک بخش کوچک امتحان کنید و در آخر نتایج آن‌ها را با یکدیگر مقایسه نمایید. این موضوع قطعاً بر روی افزایش مراجعه‌کنندگان بعدی و یا حتی حفظ رضایت مراجعه‌کنندگان فعلی شما تأثیر بسزایی دارد. اگر هر بخش از بازاریابی را امتحان کنید، متوجه خواهید شد تا کدام بخش‌ها موردتوجه مراجعه‌کنندگانتان هستند. ازاین‌رو، می‌توانید زمان بیشتری را صرف آن بخش‌ها کنید. این امتحان به‌ظاهر کوچک می‌تواند در طولانی‌مدت هزاران دلار را ذخیره کند!

 به‌طور مداوم بازاریابی کنید

اصول بازاریابی می‌گوید: “یک مشتری به‌طور متوسط تا هفت بار مراجعه کسب‌وکار شمارا رونق نمی‌بخشد و درواقع چیزی از شما نمی‌خرد.” بنابراین مهم است که بازاریابی خود را به‌طور مداوم ادامه بدهید تا شاهد نتایج چشمگیر آن باشید. تحقیقات نشان داده‌اند که بازاریابی و اثرات مثبت آن زمانی شروع به اثر کردن می‌کند که به‌طور مداوم و باگذشت زمان انجام گیرد. بنابراین، بهتر است هرچند وقت یک‌بار بازاریابی خود را به شیوه‌های گوناگون تمدید کنید و بازخوردهای مثبتی از آن دریافت کنید.