رنگ ها : اکثر طراحان و بازاریاب‌ها بر این باورند که رنگ‌ها نقش بسزایی در بازاریابی دارند. برخی رنگ‌های خاص ، احساسات مشتریان را تحریک کرده و به جلب نظر آنان می‌انجامد.

آیا تابه‌حال اتفاق افتاده با قدم گذاشتن به فضای سبز و یا نظاره کردن آسمان آبی آرامش یابید؟ آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید چرا به هنگام مشاهده رنگ قرمز چرا کمی معذب می‌شوید؟ این اتفاق ممکن است بارها و بارها پشت چراغ‌قرمز راهنمایی برایتان رخ‌داده باشد!

مطالعات روانشناسی رنگ‌ها نقش تعیین‌کننده رفتار انسان را بر عهده داشته و تأثیر روانی رنگ‌ها موجب ایجاد واکنش‌ها و بازخوردهای متفاوتی از سوی مشتری می‌گردد. درواقع می‌توان گفت بسیاری از برندهای تجاری سعی دارند تا با استفاده هوشمندانه از رنگ‌ها و تأثیر روانی آن‌ها بازخوردهای مثبتی از مشتری دریافت کنند. این موضوع چندی است که جای خود رابین برندهای تجاری سرشناس بازکرده و بازاریابی بارنگ‌ها نظر مثبت مشتریان را به‌سوی خود جلب کرده است.

روانشناسی رنگ‌ها

چندی است که رنگ‌ها با تأثیر روانی قوی خود بر روی رفتار و تصمیمات اشخاص مطرح‌شده‌اند. بنابراین، تأثیر روانی رنگ‌ها یکی از موضوعات روانشناسی به شمار رفته که تقریباً دخالت آن بر روی بازاریابی جزء محالات است.

بسیاری از طراحان و بازاریاب‌ها از این دانش به‌طور یکسان در روانشناسی بازاریابی بهره می‌برند. ازآنجاکه رنگ غالباً تنها دلیلِ بصری انتخاب و خرید یک محصول توسط مشتری است، می‌توان گفت بازاریابی بارنگ‌ها جزء مبتکرانه‌ترین و درعین‌حال زیرکانه‌ترین مسائل حوزه جلب رضایت مشتری و فروش به شمار می‌رود.

این در حالی است که یک نظرسنجی ادعا کرده، ۹۳ درصد از خریداران اعلام کرده‌اند که بیشتر تمرکز آن‌ها بر روی ظاهر عینی محصول بوده و تقریباً ۸۵ درصد دیگر اذعان داشته‌اند رنگ تنها دلیل خرید آن‌هاست.

 

رنگ‌ها چطور مشتریان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

برای بیان تأثیر روانی رنگ‌ها بر روی مشتریان بهتر است به شرح چند نمونه از رنگ‌ها بپردازیم.

قرمز

رنگ قرمز به دلیل ماهیت خود به احساس ضرورت اشاره دارد. ازاین‌رو، می‌توان از این رنگ درفروش فوق‌العاده استفاده نمود. علاوه بر این، رنگ قرمز اشتها را تقویت می‌کند. به همین دلیل اکثر فست فودهای مطرح از این رنگ در دیزاین خود بهره برده‌اند.

رنگ قرمز حرکت جسمانی بدن را افزایش داده، فشارخون و ضربان قلب را بالاتر از حد معمول می‌برد. قرمز یکی از رنگ‌هایی به شمار رفته که با هیجان، شور و تکاپو همراه است.

آبی

رنگ آبی از بدو تولد پسرها مورداستفاده قرارگرفته و درواقع رنگ ارجح مردان به شمار رفته است. هرگاه سخن از رنگ آبی می‌شود پای آب، صلح، آرامش و اطمینان به میان می‌آید. از این رنگ برای ایجاد احساس امنیت، کاهش اشتها و افزایش بهره‌وری استفاده می‌شود.

رنگ آبی یکی از شایع‌ترین رنگ‌های موردعلاقه برندهای تجاری محافظه‌کار است. اگر شما جزء محتاطان عرصه بازاریابی دسته‌بندی می‌شوید، بهتر است برای جلب اعتماد مشتری از رنگ آبی استفاده کنید.

سبز

رنگ سبز یادآور طبیعت، تندرستی، اقتدار و آرامش است. برای استفاده از رنگ سبز هیچ‌گونه محدودیت وجود ندارد. بسیاری از فروشگاه‌ها قادرند تا از این رنگ جهت آرام کردن مشتریان (به‌خصوص اتاق انتظار) و همچنین ارتقای مسائل محیط‌زیست بهره ببرند.

رنگ سبز هماهنگی را در مغز شما تحریک نموده و تعادل را به‌سوی قاطعیت هدایت می‌کند. 

بنفش

از رنگ بنفش بیشتر در دیزاین خانه‌های سلطنتی استفاده‌شده است. ازاین‌رو، رنگ بنفش تداعی‌گر سلطنت، خِرَد و احترام است. این رنگ محرک حل مسئله و همچنین خلاقیت است.

اگر دقت به خرج داده باشید، از رنگ بنفش برای تبلیغات آرایشی و ترویج محصولات زیبایی و ضد پیری استفاده می‌گردد.

 

زرد و نارنجی

رنگ‌های شاد موجب خوش‌بینی می‌شوند. رنگ زرد ممکن است نوزاد را به گریه بیندازد. درحالی‌که رنگ نارنجی حس احتیاط و هشیاری را به ارمغان می‌آورد. ازاین‌رو، استفاده از رنگ نارنجی باکمی القای اضطراب به مشتریان همراه است. بسیاری از فروشگاه‌های پنجره برای عدم نزدیکی مشتری به شیشه‌ها و پنجره‌ها از رنگ نارنجی بهره می‌برند.

مشکی

رنگ مشکی غالباً به نفوذ، قدرت، استواری و نیرو مشهور است. اگرچه رنگ مشکی نماد هوش و ذکاوت است، اما اگر با هوشمندی انتخاب نشود ممکن است به نشانه رنج و تیره‌بختی برداشت شود.

خاکستری

رنگ خاکستری نشانه سالمندی، عملی شدن آمال و همبستگی است. این رنگ همچون رنگ مشکی اگر به‌طور صحیح استفاده نشود، ممکن است به افسردگی بیانجامد.

سفید

رنگ سفید در مواقع عدم وجود رنگ و بی طرفی استفاده می‌گردد. این رنگ اکثر اوقات با خلوص، پاکیزگی امنیت همراه است.

 

چگونه به‌درستی از تئوری رنگ‌ها بهره ببریم؟

از کنتراست رنگ به‌منزله کاهش خستگی چشم بهره ببرید و به مشتریان این امکان را بدهید تا توجه خود را بر روی موارد خاص و مهم متمرکز کنند. از سوی دیگر، استفاده از رنگ‌های روشن در دیزاین می‌تواند واکنش احساسی مشتریان را برانگیزد.

به‌عنوان‌مثال، انتخاب و بهره‌وری از رنگ‌های روشن باعث گردیده تا مشتریان انرژی بیشتری در خود احساس کنند. این موضوع به بازخورد و واکنش مثبت از سوی آن‌ها بازمی‌گردد.

آیا برندهای تجاری مطرح از روانشناسی رنگ‌ها استفاده می‌کنند؟

اگر به برخی از برندهای تجاری مطرح در سراسر دنیا سرک بکشیم، متوجه نام ثابت و پابرجای مک‌دونالد خواهیم شد. استفاده از رنگ‌های پرانرژی قرمز و زرد به برند شدن مک‌دونالد دامن زده است. تأثیر روانی این رنگ‌ها باعث شده تا اشتهای مشتریان تحریک شود. همزمان کودکان را به خوردن تشویق کرده و برای آنان به برندی محبوب بدیل شده است. از طرف دیگر اضطراب حاصل از این رنگ‌ها مشتریان را در صف به تکاپو می‌اندازد تا سریع‌تر حرکت کنند.

احتمالاً استفاده از دو رنگ قرمز و زرد برای برند مک‌دونالد به یک تاکتیک قدرتمند تبدیل‌شده است. مک‌دونالد مطمئن نیست درحالی‌که فروش زیادی از غذاهای ناسالم خود دارد، رنگ سبز برای او موفقیت کنونی را رقم می‌زد!

این در حالی است که برند تجاری استارباکس سعی کرده بارنگ سبز آرامش را در کافه‌های خود پدید آورد. از مشتریان پراسترس دعوت به عمل‌آورده تا با نوشیدن قهوه کمی از اضطرابشان را کم کند.