ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه

ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه؛ 7 شاخصه مهم اتاق مدیریت

زمان مطالعه: 6 دقیقه
امتیاز دهی

اتاق مدیریت یکی از مهم‌ترین فضاهای داروخانه است که می‌تواند داروخانه‌ی شما را نسبت به رقبا متمایز کند. با این‌حال، بهتر است با مهم‌ترین ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه آشنا باشید تا بتوانید فضایی مناسب برای این منظور در نظر بگیرید و سپس کار طراحی و اجرای آن را به یک شرکت دکور داروخانه بسپارید. در این مقاله از «شهرآرا» ویژگی‌های لازم برای اتاق مدیریت درداروخانه را با شما در میان می‌گذاریم و توصیه می‌کنیم اگر مایلید داروخانه‌ای متفاوت و متمایز داشته باشید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

مهم‌ترین ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه

هر فضایی در داروخانه بایستی متناسب با ملزومات و کارکرد آن طراحی شود و اتاق مدیریت نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش از مقاله، 7 موضوعی را که هنگام طراحی اتاق مدیریت در فرآیند تاسیس داروخانه بایستی به آن‌ها توجه داشته باشید، با شما در میان می‌گذاریم.

دکتر حکیم الهی

موسس و مدیر داروخانه دکتر گل‌افشان

موقعیت: اصفهان _ زرین‌شهر
متراژ: 250 متر
زمان طراحی و اجرا: 1394

1. محل قرارگیری اتاق مدیریت

این اتاق بهتر است از بخش فروش داروخانه فاصله‌ی کافی داشته باشد و در عین‌حال در دید عموم قرار نگیرد. همچنین اگر اتاق مدیریت نزدیک انبار داروخانه قرار می‌گیرد، برای حفظ حریم بخش انبار، بهتر است مراجعین و ویزیتورها به این بخش دید و دسترسی نداشته باشند.

یکی از ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه داشتن فاصله کافی از بخش فروش داروخانه است تا در دید عموم قرار نگیرد.
یکی از ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه داشتن فاصله کافی از بخش فروش داروخانه است تا در دید عموم قرار نگیرد.

2. ابعاد اتاق مدیریت

ابعاد داروخانه‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین، ابعاد اتاق مدیریت نیز بایستی متناسب با ابعاد داروخانه در نظرگرفته شود. البته این موضوع به این معنی نیست که در داروخانه‌های کوچک، اتاق مدیریت نیز کوچک باشد، بلکه می‌بایست اندازه‌ی مناسب و کافی برای این اتاق در نظر گرفته شود.

پیشنهاد ما این است که اندازه‌ی اتاق مدیریت به صورتی باشد که بتواند به‌راحتی 3 نفر را در خود جای دهد؛ یعنی اندازه‌ی این فضا برای خود مدیر داروخانه، میهمان یا ویزیتور و در بعضی موارد همراه او طراحی ‌شود. به طور معمول، بهتر است برای این اتاق، حداقل فضایی به اندازه‌ی 5 مترمربع یعنی حدود 2 در 2.5 متر در نظر گرفته شود.

داشتن ابعاد استاندارد که بتواند حداقل 3 نفر را در خود جای دهد، از مهم‌ترین ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه است.
داشتن ابعاد استاندارد که بتواند حداقل 3 نفر را در خود جای دهد، از مهم‌ترین ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه است.

گروه معماران شهرآرا متخصص در اجرای دکوراسیون داروخانه

دریافت مشاوره برای طراحی و اجرای انواع دکوراسیون مدرن داروخانه

با تکمیل فرم درخواست مشاوره ، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

3. حفظ حریم خصوصی مدیریت داروخانه و مراجعین

یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای امروز، حفظ حریم خصوصی دیگران است. چنانچه مدیر داروخانه جلسه‌ای دارد یا یکی از ویزیتورها به او مراجعه می‌کند، می‌بایست از قبل تمام موارد مربوط به حریم خصوصی مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته شود.

پس یکی دیگر از ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه این است که صحبت‌های افراد در این اتاق با صدای عادی، نباید به بیرون درز کند یا حتی از لحاظ بصری نیز این اتاق بایستی در قسمتی قرار داشته باشد که افراد حاضر در داروخانه به طور کامل به درون اتاق دید نداشته باشند. برای اطمینان از رعایت معیارهای ذکرشده، می‌توان از عایق‌ها و موانع بصری و صوتی استفاده کرد. با وجود تمام این‌ها، دستیابی به سطح مناسبی از حریم خصوصی، به معنای ایجاد یک اتاق محصور و تاریک و آکوستیک نیست. تنها کافی است موارد مربوط به حفظ حریم خصوصی افراد در حد عادی رعایت شود.

یکی دیگر از ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه این است که صحبت‌های افراد در این اتاق با صدای عادی، نباید به بیرون درز کند.
یکی دیگر از ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه این است که صحبت‌های افراد در این اتاق با صدای عادی، نباید به بیرون درز کند.

4. تمیز و بهداشتی بودن

اتاق مدیریت بخشی از داروخانه است و باید مانند بخش‌های دیگر بهداشتی و تمیز باشد. این اتاق باید روشن و پر نور بوده و به‌خوبی تزیین و مجهز شده باشد. تمامی جزییاتی که برای ایجاد یک فضای آرامش‌بخش در داروخانه (مانند انتخاب رنگ و طراحی کلی آن) به کار برده‌اید، بایستی در طراحی اتاق مدیریت نیز لحاظ شوند و هماهنگی آن با بخش‌های دیگر حفظ گردد.

حفظ پاکیزگی، رعایت اصول بهداشتی و نظافت دائمی، از دیگر ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه هستند. امروزه مشتریان حساسیت و آگاهی بیشتری نسبت به ظاهر و تمیزی داروخانه دارند؛ به همین دلیل بهتر است اتاق مدیر داروخانه در حد انتظارات مشتریان امروزی و به‌صورت فضایی تمیز، بهداشتی، مرتب و حرفه‌ای طراحی شود.

حفظ پاکیزگی، رعایت اصول بهداشتی و نظافت دائمی، از دیگر ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه هستند.
حفظ پاکیزگی، رعایت اصول بهداشتی و نظافت دائمی، از دیگر ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه هستند.

5. لوازم و مبلمان مورد نیاز

اتاق مدیریت باید از هر لحاظ با بالاترین استانداردها مجهز و مبله شود؛ چرا که این اتاق متعلق به مدیر داروخانه است و حرفه‌ای بودن فضای آن اهمیت بسیار زیادی دارد. عموماً در این اتاق یک میز کار و سه صندلی (یک صندلی مدیریتی برای مدیر داروخانه و دو صندلی دیگر برای مراجعه‌کنندگان) چیده می‌شود. همچنین بهتر است مدیر در این اتاق برای انجام کارهای خود یا نظارت بر بخش‌های دیگر از طریق فیلم دوربین‌های مداربسته، یک کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ در اختیار داشته باشد.

بهتر است اتاق مدیریت، کتابخانه یا شلف برای قرار دادن وسایل تزیینی داشته باشد. یکی از ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه این است که بایستی صرفاً برای جلسات مدیر و مراجعین یا ویزیتورها مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، به مدیران داروخانه‌های مدرن و مشتری‌مداری که تصمیم گرفته‌اند برای داروخانه‌ی خود اتاق مدیریت در نظر بگیرند، توصیه می‌کنیم به‌منظور حفظ حرفه‌ای بودن خود و از بین‌نرفتن هدف اصلی، این اتاق را تبدیل به اتاق انبار یا نگهداری از محصولات مازاد یا آسیب‌دیده نکنند و ظاهر مرتب آن را بر هم نزنند.

یکی از ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه این است که بایستی صرفاً برای جلسات مدیر و مراجعین یا ویزیتورها مورد استفاده قرار گیرد.
یکی از ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه این است که بایستی صرفاً برای جلسات مدیر و مراجعین یا ویزیتورها مورد استفاده قرار گیرد.

درصورتی‌که مدیر داروخانه وسایل بسیاری برای نگهداری دارد، بهتر است کمدهایی نیز به این منظور کار گذاشته شود تا اتاق به نظر مراجعه‌کننده نامرتب و غیر تمیز جلوه نکند. همچنین شما به‌عنوان مدیر داروخانه می‌توانید با سلیقه‌ی خود و البته رعایت استانداردهای زیبایی و حرفه‌ای، اتاق را تزیین کنید. یکی از راه‌های زیباسازی بیشتر اتاق مدیریت، استفاده از تابلو دکوراتیو پزشکی و داروخانه است که می‌توانید در قسمت فروشگاه وب‌سایت شهرآرا نمونه‌های زیبا و متعددی از آن را پیدا کنید.

6. جدا بودن از بخش‌های دیگر داروخانه

یکی دیگر از ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه این است که تنها مدیر داروخانه می‌تواند از آن استفاده کند. این اتاق نباید برای امور دیگر به کار گرفته شود یا این‌که تنها مسیر دسترسی به بخش‌های دیگر داروخانه (مانند انبار، حمام و سرویس بهداشتی) باشد. در هر داروخانه می‌بایست راهنما و تابلوهایی برای آگاهی افراد از وجود اتاق مدیریت نصب شود. همچنین کارکنان داروخانه نیز در صورت لزوم باید مشتریان را از حق مراجعه به اتاق مدیر داروخانه مطلع کنند.

در هر داروخانه می‌بایست راهنما و تابلوهایی برای آگاهی افراد از وجود اتاق مدیریت نصب شود.
در هر داروخانه می‌بایست راهنما و تابلوهایی برای آگاهی افراد از وجود اتاق مدیریت نصب شود.

بیشتر بخوانید: بخش های داروخانه

7. امنیت اتاق مدیریت

امنیت و ایمنی مراجعه‌کننده و مدیر داروخانه اهمیت بسیاری دارد. برای امنیت بیشتر اتاق مدیریت و مراجعه‌کنندگان، می‌توان از امکانات امنیتی مانند دوربین‌های مداربسته استفاده کرد. البته استفاده از این تجهیزات، بایستی کاملاً مشخص و واضح بوده و مراجعه‌کننده از وجود آن‌ها اطلاع داشته باشد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که برای ضبط صدای افراد، مدیر داروخانه باید از آن‌ها رضایت کتبی بگیرد. به‌طورکلی در طراحی اتاق مدیریت، حفظ امنیت و محرمانه ماندن قرارهای ملاقات مدیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برای امنیت بیشتر اتاق مدیریت و مراجعه‌کنندگان، می‌توان از امکانات امنیتی مانند دوربین‌های مداربسته استفاده کرد.
برای امنیت بیشتر اتاق مدیریت و مراجعه‌کنندگان، می‌توان از امکانات امنیتی مانند دوربین‌های مداربسته استفاده کرد.

گاهی مدیر برای مدیریت داروخانه و رسیدگی به وظایف خود، احتیاج به اتاق جداگانه‌ای دارد. در این مقاله، سعی کردیم در مورد مهم‌ترین ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه صحبت کنیم. در نظر داشته باشید مشتریان امروزی با درایت بیشتری داروخانه‌ی همیشگی خود را انتخاب می‌کنند. بنابراین وجود اتاق مدیریت، داروخانه را تبدیل به محیطی مدرن و حرفه‌ای می‌کند که اعتماد مشتریان را بسیار راحت‌تر جلب خواهد کرد و یکی از راه‌های حفظ مشتری است.

مهم‌ترین ویژگی های اتاق مدیریت داروخانه

1. محل قرارگیری اتاق مدیریت
2. ابعاد اتاق مدیریت
3. حفظ حریم خصوصی
4. لوازم و مبلمان
5. امنیت اتاق مدیریت
6. و…

موقعیت مکانی اتاق مدیریت داروخانه باید چگونه باشد؟

این اتاق نباید برای امور دیگر به کار گرفته شود یا این‌که تنها مسیر دسترسی به بخش‌های دیگر داروخانه (مانند انبار، حمام و سرویس بهداشتی) باشد.

امتیاز دهی
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 9 =