ببینید چه می‌خواهید!

تابه‌حال هزاران مورد پیش‌آمده، به داروخانه‌ای قدم بگذاریم و نگاهمان به‌طور مداوم روی محصول موردنظرمان سُر بخورد اما نتوانیم ردی از آن پیدا کنیم. سپس با ناامیدی تمام داروخانه را ترک می‌کنیم و به داروخانه‌ای مراجعه می‌کنیم که ازلحاظ ظاهر و چیدمان قفسه‌های داروخانه فوق‌العاده به نظر می‌رسد. در آن موقع می‌توان به‌جرئت گفت تمام عناصر طراحی در چیدمان قفسه‌های داروخانه خلاصه‌شده است. و یک داروخانه بی‌نظم که دارای محصولات پراکنده است، تقریباً هیچ‌گونه حرفی برای زدن ندارد. علاوه بر این، در وهله نخست رقابت با سایر داروخانه‌ها شکست خواهد خورد.

به‌طورکلی، اگر محصولات موجود در قفسه‌های داروخانه منظم چیده نشوند نگاه مشتریان را معطوف خود نخواهند کرد. ازاین‌رو، هیچ دلیلی برای توصیف نیازمندی‌های مشتری بدون در نظر گرفتن نوع چیدمان دارو در قفسه‌ها وجود ندارد. به نظر می‌رسد، اکثر محصولات غیر تجویزی قربانی چیدمان بد می‌شوند. باید بگوییم استخدام پرسنل جدید نیز راه‌حلی برای این مشکل نیست. درواقع پیش از هر اقدام دیگری باید تلاش کنید تا توجه بصری مشتریان را به تمام محصولات خود جلب کنید.

بنابراین می‌توان گفت، سیستم چیدمان قفسه داروها در مرکز این چالش قرار دارند. به دنبال عملکرد چنین دیزاین و طراحی‌ای، بهتر است سیستم مدرن چیدمان قفسه‌ها را در پیش بگیرید. به‌منزله تحقق چنین امری ابتدا بهتر است به سؤالات ذیل پاسخ بدهید:

· آیا تمام محصولات شما قربانی یک طبقه‌بندی هستند؟

· آیا فضای زیادی بینابین برندهای رقابتی وجود دارد؟

· آیا برای به نمایش گذاشتن محصولات خود سیستم‌های متفاوتی را به‌کار گرفته‌اید؟ آیا به تضاد و هماهنگی محصولات حین چیدمان در قفسه‌ها توجه کرده‌اید؟

· در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر حول یک محصول خاص، خلاصه‌ای از دسته‌بندی محصولات وجود دارد؟ آیا فضای مورداستفاده و قفسه‌های در دسترس چنین امکانی را در اختیارتان می‌گذارد؟

اهمیت چیدمان مدرن قفسه‌های داروخانه

فروش محصولات دارویی جزء فرآیندهای دقیق بازاریابی شناخته‌شده که بر اساس سلامت مشتری بهره‌وری دارد. بنابراین، جلب اعتماد مشتریان داروخانه یکی از مهمات امر فروش و بازاریابی داروخانه به شمار می‌رود. چیدمان قفسه‌های دارو یکی از اصول دیزاین داروخانه محسوب گردیده که در کنار رقابت با سایر هم‌صنفان شمارا معتمد مشتریان خود می‌سازد.

چیدمان مدرن قفسه‌های داروخانه باید به‌گونه‌ای باشد که:

  • حتی هنگام گام برداشتن به نظر برسد، دارای ماکزیمم اعتمادبه‌نفس بوده و برای حل هر مشکل یک راه‌حل دارید!
  • مشتریان احساس کنند به تمام محصولات دسترسی داشته و به اطلاعات آن‌ها واقف هستید.
  • احساس اینکه محصولات تمام برندهای مرغوب و مدنظر مشتری رادارید.
  • بگذارید مشتریان احساس کنید داروخانه بر اساس نیاز آنان متمرکز است و صرفاً یک محیط تجاری نیست.

تحقق این احساسات ملزم به رعایت اصول چیدمان قفسه‌های داروخانه است. طرز چیدن قفسه‌ها و دسته‌بندی داروهای شما در مرکز چنین چالشی قرار دارد. اطمینان حاصل کنید که سیستم مدرن قفسه‌های داروخانه یک طراحی بی‌نظیر رقم‌زده است.

چیدمان سازمان‌یافته و منظم

با استفاده از نمای مبتکرانه و قفسه‌بندی اصولی، تلاش کنید از فضاهای کوچک به‌طور بهینه استفاده کنید و چیدمان سازمان‌یافته و منظم را در معرض نمایش بگذارید. این نوع طراحی باعث گردیده تا تمام محصولات از برندهای مدنظرتان نمایش داده شود و ساختاری منظم در معرض دید مشتریان قرار گیرد. توجه داشته باشید، سیستم قفسه‌بندی نامنظم و غیراصولی باعث کاهش تمرکز مشتریان به محصولات شده و فروش شمارا با افت مواجه می‌کند.

ایمنی را رعایت کنید

یکی از نگرانی‌های فروش محصولات داروخانه، توانایی حفاظت از محصولات به‌گونه‌ای است که همچنان دید مشتریان را به خود معطوف نماید. توجه داشته باشید، حفاظت و امنیت در چیدمان قفسه‌های داروخانه نقش مؤثری درفروش کالا داشته و این موضوع مانع توجه عموم مشتریان به محصولات موجود در قفسه‌های شما نیست. بنابراین، تلاش کنید تا نوعی از طراحی را در پیش بگیرید که علاوه بر حفاظت از محصولات دارویی همچنان نگاه مخاطبان را جذب کند.

این در حالی است که ترس غلبه شده بر بسیاری از مالکین دراگ استورها مانع از چیدمان صحیح شده و آنان بیشتر در تلاش هستند محصولات دارویی‌شان دزدیده نشود! ازاین‌رو، در پایان ماه با فروش بسیارکمی از محصولات مواجه شده و نتایج برایشان دلگیر کننده است. دلیل چنین امری این است که مشتریان اصلاً محصولاتشان را ندیده بودند!

پس تلاش کنید تا به‌کارگیری مسائل ایمنی، ظاهری زیبا ایجاد کنید تا فروش محصولاتتان به‌راحتی دوچندان شود.

نخستین و مهم‌ترین مرحله چیدمان قفسه‌های داروخانه

بادید تازه‌ای به سازمان‌دهی و نحوه چیدمان قفسه‌های داروخانه بنگرید و تمام عوامل و محدودیت‌هایتان را در دستیابی به اهدافتان مدنظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید، برای نیل به موفقیت و صعود به درجات بالای بازاریابی باید ابتدا صنعت داروخانه و داروسازی را به‌طور کامل درک کنید. تا وقتی‌که صنعت داروخانه را درک نکنید، قادر به فهمیدن الگوهای رفتاری مشتریان نخواهید بود.

تمام تمرکز خود را به‌کارگیرید تا جامع عمل به نیازهای مشتریان بپوشانید. ممکن است در این راه نیاز داشته باشید تا با یک مشاور حرفه‌ای درباره سازمان‌دهی و چیدمان قفسه‌های داروخانه مشورت کنید. زیرا تنها در این صورت می‌توانید حرفی برای گفتن داشته باشید!